Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Longo Borghini won Roubaix op deze nieuwe Domane

Toen we Elisa Longo Borghini in Paris-Roubaix zagen finishen op haar Trek Domane, merkten we meteen dat het om een nieuw model ging. Trek stelt de lichtere en snellere versie van zijn endurance racer nu ook officieel voor.

Comfortabel, efficiënt en zelfs bloedmooi: zo werd de vorige Domane omschreven, maar hij was, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 8 en 9,2 kilo zwaar. Nu niet bepaald wat je een pluimgewicht noemt, zelfs niet in de categorie van endurance racers. De vierde generatie van de Domane SL en Domane SLR behoudt het befaamde comfort waar de Domane om bekend staat, maar krijgt er een paar prestatieverhogende eigenschappen bij.

De nieuwe Domane SLR Disc is meteen de lichtste Domane die Trek ooit heeft gemaakt. Trek-Segafredo-rijdster Elisa Longo Borghini reed met de racespecifieke RSL-versie, eveneens verkrijgbaar voor de consument, naar de overwinning tijdens de afgelopen Parijs-Roubaix voor vrouwen. De ‘gewone’ SL en SLR delen de dezelfde techniek en het frameontwerp, waarbij het gewicht ongeveer 300 (bij de SL) of 700 (bij de SLR) gram lager is dan de vorige generatie dankzij een vereenvoudigd frame, verfijnde IsoSpeed aan de achterzijde en bij de SLR een verbeterd 800 Series OCLV Carbon frame. Zo weegt de SL nu tussen de 8,93 en 8,26 kilo, en de SLR tussen de 8,38 en 7,25 kilo. Dat is duidelijk een pak competitiever dan vroeger.

Comfort en snelheid

De vernieuwde IsoSpeed-comforttechnologie aan de achterzijde bespaart gewicht en absorbeert vermoeiende hobbels in het wegdek zodat je langer fris blijft. De IsoSpeed is niet meer verstelbaar. Verbeterde Kammtail-buisvormen en een nieuwe geïntegreerde cockpit verbeteren de aerodynamica en maken van deze generatie de snelste Domane. 

Avontuurlijk

Deze Domane heeft opnieuw ruimte voor 38 mm brede banden, wat er samen met de stabiele, comfortabele endurance-geometrie (met hoger balhoofd en langere wielbasis) voor zorgt dat je op elke ondergrond uit de voeten kan, van glad asfalt en lichte gravel tot aan de beroemde kasseien van Roubaix. 

Met een interne opbergruimte in de onderbuis, verborgen spatbordnokken en bevestigingen voor een bovenbuistas kan je jouw Domane strak en simpel houden of volledig uitrusten voor lange ritten.

Trek hanteert opnieuw het T47-bracket, wat een slimme mix is van een schroef- en pressfit-bracket, waardoor je extra stijfheid creëert en een kraakvrije, lange levensduur krijgt. Dankzij de geïntegreerde RCS Pro-stuurpen blijven de kabels uit het zicht maar kan je toch gemakkelijk een andere stuurpenlengte monteren.

Race Shop Limited

De nieuwe Domane is ook verkrijgbaar als Race Shop Limited (RSL) frameset waarbij topsnelheid en prestaties de prioriteit kregen boven comfort en veelzijdigheid. Deze frameset heeft een agressievere H1.5-racegeometrie, de interne opbergruimte ontbreekt (scheelt 100 gram ten opzichte van de SLR) en hij heeft minder bandenruimte (maximaal 35 mm breedte) om nog meer gewicht te besparen.

De Domane SL, SLR en RSL zullen verkrijgbaar zijn via trekbikes.com en het dealernetwerk van Trek. 

ModelAdviesprijs  ModelAdviesprijs
Domane SL 5€ 3499 Domane SLR 6 eTap P1€ 7999
Domane SL 6€ 4999 Domane SLR 7 P1€ 9999
Domane SL 6 eTap€ 5299 Domane SLR 7 eTap P1€ 10.499
Domane SL 7€ 6999 Domane SLR 9 P1€ 12.999
Domane SL 7 eTap€ 7699 Domane SLR 9 eTap P1€ 13.999
Domane SLR 6 P1€ 7499 Domane RSL Disc Frameset€ 4999