Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Marcel Kittel: ‘Hoop op veiligere finales’

Vier ritzeges in 2013 en vier in 2014. Marcel Kittel was een paar jaar terug the new kid on the block in de Tour de France. In 2015 kwam de Duitse stormram evenwel tot stilstand en draaide het vierkant. Bij Quick-Step lukt het wel weer. Cycling.be sprak hem voor het julinummer.

Ben je tevreden over je seizoen tot nu?

“Ja, zeer tevreden. Er waren drie ritzeges en de eindoverwinning in de Ronde van Dubai, een rit in Abu Dhabi, een rit in de Driedaagse De Panne-Koksijde en een vijfde overwinning in de Scheldeprijs (en intussen ook twee ritzeges in de Tour, red.). Ik ben zeer blij met mijn seizoen: het is beter dan vorig jaar en ik koers echt heel graag bij Quick-Step Floors. Ik zou graag op dat elan voortgaan de rest van het seizoen, verder winnen en ik wil ook volgend jaar deel uitmaken van de ploeg.”

Dat is fijn om horen. Je bent iemand die vaak zijn mening uit: over veiligheid in het peloton, the Weather Protocol … Is wielrennen nu veiliger dan een jaar geleden, na een aantal ongevallen in koers?

(denkt hard na) “Ik denk dat we in een transitieperiode zitten. De doelen zijn nog altijd niet bereikt, we moeten als renners nog altijd waakzaam zijn, op de deur blijven kloppen. Als je kijkt naar het Weather Protocol: dat is mooi, maar als je er dieper op ingaat, zijn er nog altijd veel onduidelijkheden en is er nog steeds voer voor discussie. Wat de veiligheid betreft, zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd, maar zo gek veel is dat niet. We zijn er ons nu misschien allemaal iets meer van bewust dat het veiliger moet, maar anderzijds: als je ziet dat de Giro een ‘Prijs voor de snelste daler’ in het leven wou roepen, dan besef je ook dat we nog een lange weg te gaan hebben.”

Zijn het niet vaak de renners zelf die meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen? Moet de mentaliteit niet veranderen?

“Ja, het ligt zeker voor een deel aan ons, maar uiteindelijk is het wel aan de organisatie om ons een veilig parcours te geven. Je moet de verantwoordelijkheid wegnemen van de renners zodat wij enkel aan koers moeten denken en we in de beste en veiligste omstandigheden onze job kunnen doen. Als er in een finale nog altijd een paal staat op de weg of grote putten liggen, is het niet onze fout dat we vallen. En als je kijkt naar de sprint in de Giro die Caleb Ewan wint, is dat gewoon onverantwoord. Eerlijk gezegd, zo’n finale, zo’n parcours, dat is simpelweg niet oké. Als het had geregend, ontaardde die sprint in een massale valpartij. Dus moeten we alert blijven.”

Lees het volledige interview in de Tourgids van cycling.be magazine (gratis bij het julinummer), nu in de winkel! Of lees het HIER online verder via Blendle.