Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Mavic bouwt ook wiel-band-systeem voor MTB

Mavic bood haar WTS-systeem (wielen en banden als één systeem) al in het racegamma aan, maar nu krijgen de enduro-mountainbikers ook zo'n wiel-band-set, de Mavic Crossmax Enduro WTS.

Mavic gebruikte de input van gesponsorde atleten Anne-Caroline Chausson, Jerome Clementz en Fabien Barel om het Crossmax Enduro wiel-band-systeem te ontwikkelen. De nieuwe wielset is gemaakt voor de almaar populairdere enduro-races. De wielen zelf zijn niet echt nieuw. Achteraan krijg je een Crossmax ST, vooraan een Crossmax SX, en beide zijn afgewerkt met platte spaken en een geel kleurtje. Aangezien endurofietsen vooral 26″ of 27,5″ wielen hebben, koos Mavic ervoor om geen 29’er setje in het gamma op te nemen. De wielset weegt in de 26″ maat 1660 gram en in de 650b maat 1710 gram.

BREDER VOORAAN DAN ACHTERAAN

De huidige trend schrijft voor om bredere banden vooraan (voor meer grip) en iets minder brede achteraan (minder rolweerstand) te monteren, maar Mavic gebruikte ook verschillende breedtes voor de velgen voor- en achteraan. Vooraan krijgt de 21 mm brede velg een 2,4″ Mavic Charge band. Die is wat hoekiger, biedt meer grip in de bochten en dempt de schokken wat beter. Rond de 19 mm brede achtervelg komt een 2,2″ (voor de 650b-versie, 2,3″ voor de 26″-versie) Mavic Roam XL band. Die is wat ronder, heeft een kleiner contactoppervlak en creëert zo wat meer snelheid.

De Mavic Charge 2.4 tweelagige voorband is tubeless ready, gebruikt een zachte 50a rubbercompound en weegt 950 of 990 gram (afhankelijk van de wielmaat). De twee lagen rubber moeten voor een betere lekbestendigheid en stabiliteit (belangrijk bij intensieve afdalingen en lage bandendruk) zorgen. De Roam XL (850 en 870 gram) heeft een beter rollend noppenpatroon, met noppen die dicht tegen elkaar staan. De dual rubbercompound moet zorgen voor snelheid en een lange levensduur. Door die karakteristieken zal de band niet kleven aan de grond maar zal hij wel toelaten om te glijden door de bochten, iets wat de meeste downhillers wel kunnen appreciëren. Door de dicht op elkaar staande noppen zal hij wel niet uitblinken in de modder. 

De nieuwe wiel- en bandenset is beschikbaar sinds begin juli en moet 800 (26″) of 825 (27,5″) euro kosten. De Charge (60 euro) en Roam XL (57 euro) banden zijn ook apart verkrijgbaar.