Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Met Vittoria Group als gouden component

De Vittoria Group, dat zijn de merken Vittoria en A Dugast, heeft maar liefst 58 van de 66 medailles gewonnen op het wereldkampioenschap baanwielrennen in Parijs.

Geen wonder als je weet dat meer dan 20 nationale ploegen een beroep deden op de bandenproducent. Australië, Frankrijk, Italië, Japan, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, vertrouwden onder meer op de katoenen banden van de Vittoria Group. Onder hen ook België. Zo behaalde onze nationale ploeg een uitstekend rapport in Parijs:

  • Fabio Van Den Bossche bronzen medaille in de puntenkoers
  • Fabio Van Den Bossche en Lindsay De Vylder bronzen medaille in de koppelkoers
  • Lotte Kopecky gouden medaille in afvalkoers
  • Lotte Kopecky en Shari Bossuyt gouden medaille in de koppelkoers
De Belgische ploeg presteerde uitstekend op het WK baanwielrennen in Parijs. Naast de 4 medailles, behaalden we ook nog eens 2 vierde plaatsen.

Katoen en grafeen

Baanwielrennen is de wielerdiscipline waar snelheid, souplesse en lichtgewicht zo cruciaal zijn voor de prestaties. Bandenconstructeurs ijveren steeds voor een betere band, al blijven de verschillen enorm klein. Hoe zit die populaire band dan in elkaar?

De Pista Oro is lichter, sneller en soepeler dan bijvoorbeeld de Pista Comfort-variant. Deze Oro is voorzien van de grafeen-technologie, speciaal gemaakt om de rolweerstand te verminderen.

De katoenen draden hebben een dunne bandenstructuur, daardoor kennen katoenen banden een voordeel in lichtgewicht en flexibiliteit. Een dunne structuur zorgt ook voor een hoger aantal draden per inch. Deze eigenschap zorgt er dan weer voor dat de band zich dichter bij het wegdek aanpast, om uiteindelijk een soepeler rijgedrag en betere grip te verkrijgen.

Daarnaast wordt er ook nog gebruikgemaakt van Vittoria Corespun-garen, een bepaald type garen dat wordt gemaakt door een combinatie van katoen- en aramidevezels. Bovendien beweert het bandenbedrijf dat dankzij het gladde profiel, de Pista Oro de snelst rollende tube is voor houten baanoppervlakken.