Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Museeuw Bikes gooit het roer om

Niet enkel het beleid bij Museeuw Bikes, maar ook het volledige gamma werd vernieuwd. Cycling.be ging een kijkje nemen in de nieuwe showroom in Lokeren en zag een ambitieus merk met enkele interessante nieuwigheden.

Bij Museeuw Bikes werd onlangs het roer volledig omgegooid. Sinds de instap van Randy Remue begin 2013 heeft het bedrijf een gedaantewisseling ondergaan, waarbij een compleet nieuwe strategie werd uitgewerkt. Het nieuwe bestuur laste een sabbatjaar in voor de verkoop om optimaal te kunnen focussen op de complete vernieuwing van het merk, bedrijf, filosofie en de verfijning van de vlascarbontechnologie, hét uithangbord van het merk. Het team bij Museeuw Bicycles werd eveneens vernieuwd, met medewerkers die stuk voor stuk gepassioneerd zijn door de wielersport en samen voor heel wat kennis en ervaring zorgen.

Achter de schermen veranderde er dus heel wat, maar ook aan het compleet nieuwe gamma kun je zien dat er een nieuw verhaal geschreven wordt. Zo zie je geen Vlaamse vlaggen en leeuwen meer op de frames, maar wel een logo met ‘Handbuilt in Belgium’. Een van de mecaniciens die de frames opbouwt is trouwens niemand minder dan Gilbert Cattoir, de vermaarde wielbouwer.

Potentiële klanten kunnen in de nieuwe showroom in Lokeren terecht voor raad over hun nieuwe aanwinst en die daarna bestellen bij de lokale fietswinkel. In die showroom valt het Belgian Cycling Café op, een mooi concept met koersmemorabilia en een leuke sfeer (voor de liefhebbers: meer van dat soort koerscafés staan in de planning). Binnenkort komt er ook nog een hoogtekamer, zodat je op ‘hoogtestage’ kunt gaan, en groepen of individuën kunnen testfietsen reserveren en vanuit Lokeren vertrekken voor een tochtje. Op 16 maart wordt de showroom officieel ingehuldigd.

 

VLASCARBON

Het allerbelangrijkste voor de fietsliefhebbers is natuurlijk het volledig vernieuwde gamma. Daarin staat het gebruik van het comfortgevende vlascarbon nog altijd centraal. Dat vlascarbon wordt toegepast in één (in de voorvork, bij de alu MFA 1.0), twee (in voor- en achtervork, bij de MFC 1.0, 3.0, 6.0 en Donna) of vijf plaatsen (bij de topmodellen MFC 9.0 en Legend). Die toepassing moet de kleine trillingen wegfilteren en dus voor meer comfort zorgen. Dit toonde Steve Remue aan door een voorvork met en zonder vlascarbon hard op de grond te slaan. Die eerste blijft maar half zo lang natrillen als de tweede. Inderdaad, geen wetenschappelijke test maar het bewijst wel dat het iets doet.

 

Intussen gebruikt Donnay ook vlascarbon in zijn tennisrackets en het wordt ook verwerkt in golfsticks en skilatten. Museeuw Bikes was er het eerst mee, maar door geen patent aan te vragen nodigde het de concurrenten en andere industrieën uit om de techniek te kopiëren – volgens Steve Remue het ultieme bewijs dat vlascarbon werkt. Merida gebruikt het ook en dat is nu niet meteen een kleine speler…

 

COMFORTABEL RUBBER

De topmodellen Legend en MFC 9.0 hebben nog een extra gimmick: een speciale rubberverftechniek moet voor nog een extra tikkeltje comfort zorgen. Als je de frames aanraakt, voel je inderdaad een zachte, rubberachtige afwerking. Opvallend en uniek is het in elk geval. Bij inspectie van de verschillende modellen viel op dat elk model zijn eigen karakteristieken heeft. Voor meer gedetailleerde info: bekijk zeker de Fotospecial!