Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwe Cannondale Synapse mixt comfort met koersmentaliteit

De Synapse was al een begrip in de wereld van de 'endurance racers', zoals de categorie van comfortfietsen zo mooi heet, maar wat Cannondale met de jongste telg in deze familie heeft gedaan, zet dit model weer helemaal bovenaan in zijn klasse.

Het verhaal van de Synapse begon eigenlijk al in 2002, toen Cannondale de Road Warrior in de markt zette, een aluminium fiets met dezelfde buizen als de bekende CAAD 5 maar met een kortere, hogere geometrie. In 2006 verscheen dan echt de eerste Synapse in de winkels, meteen het eerste frame bij het Amerikaanse merk dat volledig van carbon was. Dat kreeg in 2009 en 2013 telkens een update, net zoals dat nu weer het geval is.

Deze keer is het SAVE-comfortsysteem verder verbeterd om je beter te isoleren van putten en bulten in de weg. Het opvallendste voorbeeld daarvan is de smalle zadelpen met een diameter van slechts 25,4 mm, een ingreep die we al zagen bij de SuperSix. Die SAVE-zadelpen heeft een versmalling net onder de klem, waardoor hij wat kan doorbuigen.

OPVALLENDE COCKPIT

Een opvallende nieuwigheid is de SAVE SystemBar, een combinatie van stuur en stuurpen die er uitziet als een cockpit uit één stuk, maar doordat hij in feite bestaat uit een specifieke stuurpen en een SAVE-stuur, wel ruimte geeft aan acht graden kanteling. De pen van +6° is er in lengtes van 7 tot 11 cm, die van -6° in 8 tot 13 cm. Met de boutjes die het stuur vasthouden, kun je de kanteling traploos naar wens instellen. Het carbon stuur zelf heeft een afgeplatte, ellipsvormige bovenkant die theoretisch 15 mm doorbuiging toelaat en zo voor extra comfort zorgt. In normale omstandigheden zal de doorbuiging bij 4 à 6 mm blijven. Kies zelf om het stuurlint wel of niet te laten doorlopen tot het midden. Je krijgt er een verwijderbaar steuntje bij om je Garmin of andere compatibele computers op te plaatsen, met onderaan ruimte voor het Fabric Lumaray-voorlicht, dat eveneens in het pakket zit.

De Synapse kreeg in zijn nieuwe gedaante ook een vernieuwde geometrie. De naam ‘Endurance Race Geometry’ zegt eigenlijk al alles. Hij probeert een balans te zoeken tussen een agressieve positie en een relaxte houding. In een maat 56 betekent dat een horizontale bovenbuis van 56,1 cm en balhoofd van 17,3 cm, of een stack van 59 en reach van 38,6 cm.

ELKE MAAT AANGEPAST AAN RIJDER

De carbon lay-up en buisdiameters zijn specifiek aangepast aan elke maat, zodat die telkens past bij het gewicht en de power van de gemiddelde rijder voor die maat. De sprong van de voorvork is 60 mm bij de kleinste maten, 55 bij maat 51 en 54, en 45 mm bij de grootste maten. Ook de balhoofdlagers komen in drie maten: 1 1/8 bij de kleinste, 1 1/4 bij de middelste en 1 3/8 bij de grootste.

STIJVER, LICHTER EN COMFORTABELER

Gewicht blijft vaak een werkpunt in deze categorie racefietsen, maar de ontwerpers haalden toch maar mooi 336 gram van het totaalgewicht af in vergelijking met de vorige versie: 220 gram bij het frame (goed voor een framegewicht van 950 gram) en 116 gram bij de voorvork, die nu op 367 gram komt. Het frame van de ‘gewone’ (niet-Hi-Mod) uitvoering, die trouwens niet de opmerkelijke ‘Power Pyramid’-opening onderaan de zadelbuis heeft, weegt 1100 gram.

Stijfheid is nog zo’n werkpunt bij de comfortracers en bij het balhoofd is dat bijvoorbeeld met 9,4% verhoogd. Frame en voorvork zijn asymmetrisch gemaakt om de belasting van de aandrijving en schijfremmen in balans te houden en genoeg stijfheid te krijgen om een topsprinter tevreden te houden, beweert Cannondale.

Het comfort, aan de andere kant, wordt naast de cockpit en 25,4 mm zadelpen met geïntegreerde zadelpenklem nog verder verzorgd door de afgeplatte kanten van de staande achtervork die als een soort vering moeten werken. Cannondale noemt dat de SAVE Micro-Suspension.

Zoals de meeste nieuwe topfietsen heeft de Synapse een opening aan de bovenkant van de schuine buis om de nieuwe Di2 junction box te plaatsen – een cleane oplossing – maar ook andere elektronische of mechanische groepen vinden hun plaats. Er is voorts aandacht besteed om gerammel van kabels te elimineren, zodat je effectief kunt genieten van de stilte tijdens het fietsen. De voorderailleurklem is verwijderbaar voor 1X-systemen. Andere standaards, zoals steekassen en FlatMount-remklauwen zijn intussen vanzelfsprekend geworden bij de betere discracers.

NEW ROAD

Wil je jouw Synapse ook bij slecht weer gebruiken, dan kun je eenvoudig de volledige spatborden van bv. SKS monteren dankzij de verborgen bevestigingspunten en de verwijderbare achtervorkbrug. En hou je van het ruwere werk, dan kun je banden tot 32 mm breed monteren, zoals bij de SE-modellen die 30 mm banden krijgen die breder uitvallen dankzij de brede velg.

De categorie van ‘New Road’ – fietsen zoals de Slate die meer aankunnen dan enkel asfalt – is verder uitgebreid. De crossfiets kreeg een broertje met dikkere banden, de SuperX SE, en ook van de nieuwe Synapse zien we SE-versies.

PRIJZEN EN BESCHIKBAARHEID

De nieuwe Synapse zou in bepaalde versies al vanaf deze zomer beschikbaar moeten zijn. Prijzen variëren van 2399 euro voor de basisversie met Shimano 105 Disc tot 9999 euro voor de Hi-Mod teamreplica met Dura-Ace Di2 Disc. Een populaire uitvoering zal de Synapse Carbon Disc met Ultegra zijn: 2999 euro en het is de jouwe.

Cycling.be kon de nieuwe Synapse al testen tijdens de persvoorstelling in Italië. Lees onze eerste indrukken binnenkort in het augustusnummer van cycling.be magazine.