Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwe wielen, banden, schoenen en helmen

Specialized toonde op de persvoorstelling in Salt Lake City niet enkel nieuwe fietsen, maar ook nieuwe onderdelen en accessoires. Cyclo Sprint en Cycling.be haalden er het interessantste uit.

De S-Works McLaren tijdrithelm hadden we in de Tour al op het hoofd gezien van Tony Martin, maar Specialized gaat ook nog elders aerodynamisch voordeel zoeken. Zo zijn er de gloednieuwe carbon clincher wielen met een hoogte van 40 of 60 mm. De Roval Rapide CLX 40 zijn bovendien zeer licht met hun 1396 gram en worden beschikbaar voor schijfremmen, zodat bijvoorbeeld ook de cyclocrossers ze kunnen gebruiken. De compound van het carbon is aangepast zodat de velg niet teveel opwarmt tijdens het remmen en de – zoals de trend het vraagt – brede velg is eveneens heel stabiel, zelfs met zijwind. Om tot het juiste resultaat van een minimum aan luchtweerstand en een maximum aan stabiliteit te komen, zijn niet minder dan 38 ontwerpen de revue gepasseerd. De aerodynamische kwaliteiten werden onderzocht in de windtunnel, maar met inachtneming van de realiteit.

SLECHTE RECLAME, GOEDE BAND

Op een goed wiel hoort een goede band en dat zou dan de nieuwe S-Works Turbo moeten zijn. Een bredere band is in veel omstandigheden beter, want zorgt voor meer comfort en een betere wendbaarheid. Daarom werd gekozen voor een breedte van 24 mm. De bandenspecialisten bij Specialized probeerden enkele nieuwe compounds die tot nu toe enkel toegepast werden voor industriële doeleinden en bij auto’s die gericht zijn op een laag verbruik. Onderzoek wees uit dat clinchers sneller zijn dan tubes in veel omstandigheden. De zijkanten vervormen minder en er is minder energieverlies omdat het contactoppervlak niet moet ingedrukt worden. Deze nieuwe band zou een energiewinst van 3 Watt per band leveren tegenover de snelste concurrent, de Continental Grand Prix TT.

Wolf Vrom Walde, de bandeningenieur, kwam ook terug op het bandenprobleem bij Tony Martin tijdens de proloog en de tijdrit in de Tour. Eerst en vooral wou hij duidelijk stellen dat de clinchers enorm populair zijn onder de renners. Bij Omega Pharma – Quick-Step hebben ze maar één vol achterwiel dat geschikt is voor bandjes en tijdens de proloog moest dan ook telkens het wiel van de ene fiets naar de volgende worden overgezet na aankomst van een renner. In de proloog moet Martin op iets scherps hebben gereden, want er was een snede in het loopvlak van de band. Ook met een tube was hij hier lek gereden. In de tijdrit lag het probleem elders. Toen was namelijk het latex binnenbandje – dat minder rolweerstand geeft – ontploft. Ook in de materiaalvrachtwagen ontplofte nog een band. De buitenbanden waren telkens niet geraakt. Waarschijnlijk was er dus iets fout met de binnenbanden, maar dat wordt nog verder onderzocht.

OP ZOEK NAAR DE IDEALE SCHOEN

Tom Boonen reed in het voorjaar al met een wit prototype van de nieuwe S-Works schoen. Die is ontworpen met de feedback van de vorige versie in het achterhoofd. Veel prototypes passeerden de revue. Een daarvan was een superlichte schoen met velcro’s en die woog met moeite 100 gram. Uit al die exemplaren werd iets geleerd en zo keerden de ontwerpers terug naar iets bruikbaars.

Alberto Contador, iemand die niet graag van materiaal wisselt, vond dat hij er sneller en vlotter door kon trappen. Ook Boonen kreeg een prototype net voor de Ronde van Qatar. Hij moest eigenlijk enkel de schoen passen, maar hij reed er de koers mee en won. Hij bleef ermee rijden tot en met Parijs-Roubaix. Ook de dames gebruikten dezelfde schoen. Voor hen moest enkel de hoogte op de plaats van de enkel worden aangepast.

De zachte voorkant van de schoen past zich aan aan de verschillende soorten voeten. De hiel is tegenovergesteld, want die moet veel steun geven. Het materiaal wordt gesneden door een laser, om voor een constante kwaliteit te zorgen. Het Boa-sluitsysteem staat niet meer in het midden om de gevoelige zones aan de bovenkant van de voet niet te belasten. De binnenzooltjes – in drie varianten – zijn slijtvaster gemaakt dan de vorige, en de carbon zool is 15% stijver én lichter. Boonen droeg had vroeger een ander merk aan de voeten, en om het gebrek aan stijfheid te neutraliseren, verplaatste hij zijn schoenplaatjes helemaal naar voren. Met de nieuwe schoen hervond hij de ideale positie. Wij mochten de schoen al testen en merkten inderdaad een verbetering tegenover de vorige S-Works, zij het een kleine vooruitgang. De vorige versie was namelijk ook al onze favoriet. Eén ding is zeker: ze zien er alvast schitterend uit.

PLAATS VOOR DE PAARDENSTAART

Bij de helmen ging de aandacht naar de dames. Om plaats te voorzien voor hun lange haren en hun paardenstart, werd een soort uitsnijding voorzien achteraan de Aspire (weg) en Andora (MTB). Net zoals bij alle helmen van dit modeljaar, genieten ze van het Trifix-systeem rond de oren. De lichtgewicht straps worden mooi rond de oren geleid en zijn makkelijk aanpasbaar.