Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Om het lijf: de roze trui

Waarom is de roze trui roze? Wie verzamelde het meeste leiderstruien in de Giro d’Italia en welke leveranciers kregen de eer om het kleinood te mogen fabriceren? We gingen voor het meinummer van Cycling op zoek naar het verhaal achter de roze trui.

90 jaar maglia rosa

De roze trui viert dit jaar haar negentigjarige bestaan. Sinds 1931 wordt ‘la maglia rosa’ onafgebroken gedragen door de leider in de Giro d’Italia. Waarom roze? Omdat de roze sportkrant La Gazzetta dello Sport organisator was en de verkoopcijfers van de krant wilde opkrikken via een Ronde van Italië. De eerste rozetruidrager was Learco Guerra. De eerste eindwinnaar die met een roze trui om de lenden in Milaan werd gehuldigd, was Francesco Camusso.

77 keer Merckx

Eddy Merckx verzamelde maar liefst 77 roze truien. Een record. Tussen Eddy Merckx en de Giro was het duidelijk ‘amore infinito’. De ‘Kannibaal’ werd maar liefst vijf keer eindwinnaar. Een eerste keer in 1968. Daarna volgden nog 1970, 1972, 1973 en 1974. In totaal behaalde Merckx 24 etappezeges in de Ronde van Italië. In 1969 moest hij de wedstrijd als rozetruidrager verlaten na het drama van Savona, waarbij een positief urinestaal aan het licht kwam. Een smet op het blazoen die kort daarna werd weggewist via een verbluffende overwinning in de Tour de France.

Made in Italy

Is het een verrassing dat de roze trui steevast geproduceerd wordt door een Italiaans kledingmerk? Enkele jaren geleden was dat nog Santini, maar de huidige leverancier is Castelli. In de vorige eeuw zagen de tricots er helemaal anders uit dan vandaag en was wol de bouwstof bij uitstek. Tizzoni was een van de uitverkorenen en fabriceerde met vakkundig breiwerk roze truien voor onder meer Diego Ronchini en Giuseppe Minardi. Ook Vittore Gianni mocht verschillende keren de maglia rosa aanleveren. De kledingmaker uit hartje Milaan werd in 1935 overgenomen door ene Armando Castelli. Zijn zoon Maurizio ontwierp in 1974 het alom bekende logo met de schorpioen. ‘Castelli’ was geboren.

Lees het volledige artikel in de derde editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!