Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Orbea Orca stevig vernieuwd

Orbea's nieuwe Orca is lichter, efficiënter, stijver en aerodynamischer. Vooral de gewichtsbesparing is meteen indrukwekkend. Ook komt er een nieuwe Avant.

De vijfde Orca (ontstaan in 2003 en vernieuwd in 2006, 2008 en 2010) is maar liefst 20% lichter dan de vorige. De OMR-topversie (R staat voor Race) weegt 900 gram (was 1132 gram) door terug te gaan naar een ronde zadelpen, door betere mallen die de buizen compacter maken terwijl de duurzaamheid hoog blijft, en door het aantal aluminium inzetstukken te beperken. De OMP-versie (P staat voor Performance) weeg 1050 gram (was 1230), een verschil van 15%.

De Race is 24% stijver dankzij een dikkere onderbuis, breder bottom bracket en dikke liggende achtervork. Bij de Performance is dat 18%. Het comfort is er volgens Orbea met 62% op vooruitgegaan. Om dat te bereiken, hebben ze de bovenste helft van de fiets (bovenbuis, staande achtervork en zadelbuis) zo gemaakt dat ze samen buigen, zodat het zadel op en neer kan bewegen wanneer je over oneffenheden rijdt. Dat design en die buigtechniek komt van de Alma-hardtailmountainbike. Door dit toe te passen, kan het zadel 2,8 mm meer doorbuigen (van 4,5 naar 7,33 mm). Door het extra comfort wordt de fiets ook efficiënter, want je raakt minder snel vermoeid.

De nieuwe vorm van de voorvork verbetert de aerodynamica. De frames zijn klaar voor mechanische en elektronische groepen. Een leuk nieuw kenmerk is de compatibiliteit met vermogensmeters: de Orca biedt plaats aan de magneetjes voor enkele van de populairste modellen, zodat het geheel er iets vlotter uitziet.

De nieuwe Orca komt er in de maten 47, 49, 51, ​​53, 55, 57 en 60cm. Een OMR zal tussen de 3500 en 9000 kosten, terwijl je voor een OMP 2400 tot 4500 euro uit je portefeuille moet halen.

2015 ORBEA AVANT

Terwijl de Avant in 2014 nog beschikbaar was als velg- en schijfremmodel, komt er voor 2015 een nieuw velgremmodel bij. Die Avant Performance OME is het carbon instapmodel. Het krijgt een nieuw gevormde staande achtervork, zodat het UCI-legaal wordt. Er zijn montagepunten voorzien voor een bagagedrager en spatborden. De Avant heeft een langere balhoofdbuis en langere wielbasis dan de Orca, zodat de fiets iets stabieler en comfortabeler is. De verbeterde kabelvoering van de hoger geplaatste modellen werd overgenomen. Een frame zou zo’n 1300 gram wegen en een complete fiets moet tussen de 1000 en 2000 euro kosten, naargelang de afmontage.