Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Duel: Pinarello Dogma F12 X-Light vs. Wilier Filante SLR

De Giro d’Italia is niet alleen de eerste grote ronde van het jaar, ze toont ook al het moois dat Italië te bieden heeft, zowel op het vlak van landschappen en cultuur als op het vlak van fietsen. Heel wat merken vinden hun oorsprong in de ‘Laars’, maar Pinarello en Wilier Triestina hebben een wel heel rijke geschiedenis. Toppers Egan Bernal en Aleksandr Vlasov rijden respectievelijk op een Dogma F12 en een Filante SLR. Dit duel wordt echter meer dan een strijd tussen twee Italiaanse raspaarden, want Bij INEOS Grenadiers houden ze nog vast aan velgremmen, terwijl Astana enkel over schijven beschikt. Wie is in het voordeel?

Eerst en vooral een bedankje aan de Belgische Pinarello-distributeur, Carbonbike, om ons niet zomaar een of andere testfiets toe te schuiven, maar de effectieve Tour de France-fiets van Geraint Thomas. We zijn wel wat gewoon qua topmateriaal en zijn over het algemeen niet meer zo snel onder de indruk, maar we krijgen natuurlijk niet elke dag een fiets van een voormalig Tourwinnaar onder onze kont geduwd. Ons oordeel raakte er echter niet door beneveld, integendeel: we zochten nog meer naar de details die deze Dogma van de andere moet onderscheiden.

ITALIAANS CARBON VOOR FIJNPROEVERS

Wilier heeft al een geschiedenis van 115 jaar om mee te pronken, maar toch houdt het merk uit Rossano Veneto zich schijnbaar moeiteloos jong. De Filante SLR is de jongste in het rijtje van ‘superbikes’ die de fabriek verlaten en hij is helemaal gebouwd om te voldoen aan de eisen van de WorldTour. Terwijl de Zero SLR het onderste uit de kan haalt om de weegschaal zo min mogelijk te beroeren, gaat de aerodynamische Filante daar amper een goeie 100 gram boven. Met een framegewicht van 870 gram in maat M kan hij de zware concurrentie in de klasse van moderne aerofietsen aan. Voeg daar wat mediterrane flair en een oogverblindend mooie rode kleur aan toe en je weet dat de fijnproevers bij bosjes in zwijm vallen.

Met onder meer de Cento10 Air en Pro hadden ze al wat expertise op het vlak van snelle aerofietsen opgedaan, maar om deze opvolger nog beter te maken in allerlei omstandigheden, kreeg de intussen alom gebruikte lange D-vorm een upgrade: de hoeken van die D werden afgerond om de luchtstroom bij zijwind minder te bruuskeren. Bovendien vergemakkelijkte dat de carbonconstructie, wat het gewicht dan weer ten goede kwam. Voeg daar de lessen van de lichte Zero SLR aan toe en je krijgt een wel heel lichte aerofiets. De breed uitstaande vorkpoten zijn niet bedoeld om gravelbanden te kunnen monteren, maar om de luchtstroom beter te geleiden, en dat is iets wat we ook bij de oudere Pinarello Dogma F12 zien, zij het dan in een rondere vorm. Het exotisch klinkende materiaal vloeibaar kristallijn, dat tussen de carbonlagen is verwerkt, moet trillingen verminderen. De Filante SLR is er enkel in schijfremversie en voor elektronische schakelgroepen.

Lees het volledige artikel in de derde editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!