Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Pinarello geeft de F10 dan toch schijfremmen

Terwijl we bij de introductie van de Dogma F10 nog te horen kregen dat een professionele racefiets geen schijfremmen nodig heeft, zien we toch een F10 Disk in het 2018-gamma van Pinarello. Er komt ook een XLight-versie van de F10 en een comfortabele K10 en K10S Disk.

Volgens Pinarello is het aanbod schijfremmen voor de racefiets intussen voldoende volwassen geworden voor de introductie van deze Dogma F10 Disk. Deze schijfremversie ziet er – naast de vanzelfsprekende verschillen – identiek uit aan de originele F10: de uitgeholde onderbuis die de drinkbus van de wind moet afschermen, asymmetrisch bottom bracket (dat ruimte biedt aan een Italiaans schroefbracket), en afgeplatte staande achtervork. De Onda-voorvork is aangepast aan de 12 mm steekas en ook de ‘Fork Flaps’, de aerodynamische uitstulpingen onderaan, zijn aangepast aan de Flatmount-remklauw. Er is ruimte voor 25 mm banden.

De fiets wordt beschikbaar in liefst elf maten, van 44 tot 62 cm, en in vijf kleuren.

Team Sky gebruikt de F10 XLight al in de Tour. Pinarello haalde 60 gram van het framegewicht af dankzij een lichtere carbonsoort (Torayca T1100G UD) met een minimale hoeveelheid hars in combinatie met een nieuw productieproces. Dat leidt tot een afgewerkte maat 53 van 820 gram.

De Dogma K10 is een snelle comfortfiets die profiteert van de aerodynamische vormen van de F10, maar dan met een andere geometrie en langere wielbasis. De liggende achtervork heeft een flexibel punt in het midden, zodat schokken worden opgevangen. De rest van het comfort moet komen van 28 mm bandjes. Hij komt enkel met velgremmen.

Enkel met schijfremmen is de Dogma K10S Disk, die hetzelfde uitgangspunt heeft als de gewone K10, maar dan met een schokdemper achteraan. Die zagen we al tijdens Paris-Roubaix van dit jaar.