Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Pistefiets Team GB met hulp van Lotus

De pistefietsen van Team GB voor de olympische baanwedstrijden in Tokyo werden ontworpen met Lotus Engineering. De ingenieurs tekenden voor het unieke design van de voorvork en het ontwerp van het stuur. In samenwerking met Hope Technologies (frame en wielen) en engineering partner Renishaw werden deze componenten geïntegreerd in het totaalpakket.

Het ontwerp van de spectaculaire pistefiets van Team GB is gebaseerd op de optimalisatie van de aerodynamica van fiets en renner. Daarnaast werd ook gewerkt aan de verbetering van de stijfheid en het gevoel vooraan om het vertrouwen van de pistier een boost te geven.

Voor het lichtgewicht stuur tekende Lotus twee ontwerpen, een voor sprint en een voor achtervolgingsraces. Bij de voorvork werd gekozen voor een breed design. Door de positie van de voorvork – meteen voor de knieën van de renner – helpt dat de luchtstroom rondom de persoon te leiden. De staande achtervork, die ook al wat breder is dan normaal, helpt om die lucht opnieuw aan het tuig te hechten wat het best mogelijke profiel creëert voor het geheel van renner en fiets. De componenten an sich bestaan uit carbon, 3D-geprint titanium en aluminium.

De betrokken ingenieurs leggen in onderstaand filmpje alles nog eens uit.

Group Lotus – meest bekend voor zijn iconische Britse sportwagens – heeft via Lotus Engineering (de automotive consultancy divisie) al een succesvolle geschiedenis in het wielrennen. Zo was het ingenieursteam ook al de drijvende kracht achter het ontwerp en de ontwikkeling van fietsen voor Chris Boardman bij de Olympische Spelen in Barcelona 1992 (goud), de Tour van 1994 (winst in de proloog) en het werelduurrecord van 1996.