Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Popeye had toch gelijk!

De laatste tijd is er veel te doen rond rodebietensap. Cyclo Sprint ging er verder op in en herontdekte bovendien het handgespaakte wiel.






foto belga
Heel recent onderzoek wijst erop dat nitraat de energievoorziening van de spieren zou verbeteren en dat het uithoudingsvermogen hierdoor zou toenemen. In een van de laatste onderzoeken kregen de proefpersonen elke dag een nitraatpil (gelijk aan de hoeveelheid nitraat in ongeveer 300 g spinazie) en fietsten ze vervolgens op een hometrainer.

Uit de metingen die erna volgden, bleek dat ze beter presteerden en minder zuurstof verbruikten dan de deelnemers die een neppil kregen. Hun bloeddruk daalde, wat goed is voor het hart, en ze konden bovendien ook sneller fietsen.

HET WIEL UITVINDEN. EN NOG EENS

Steeds meer renners uit onze streken kiezen voor handgespaakte wielen. Die zijn naar verluidt immers beter bestand tegen de mishandelingen op onze Belgische wegen. Bovendien stralen ze een zekere klasse uit. Cyclo Sprint trok naar een ervaren wielenbouwer om naar de voor- en nadelen van zo’n klassieke set te peilen.

George Noyes is een ingeweken Amerikaan die nog mecanicien was voor 7-Eleven, Schwinn (met Michel Vaarten), Motorola (met Armstrong), Cofidis, Mapei en Domo-Farm Frites. Nu werkt hij af en toe nog in opdracht van BMC en de Amerikaanse belofteploeg.







foto belga
“Alle ploegen slaan in paniek als Parijs-Roubaix er aankomt, en dan krijg ik de week vooraf weleens de aanvraag om nog snel een dertigtal kasseisetjes in elkaar te steken…”

Zowel renners als recreanten vinden de weg naar het kleine atelier in Kuurne. De eerste groep kiest meestal voor het comfort van tubes, de tweede voor het gebruiksgemak van bandjes. George prijst vooral de onderhoudsvriendelijkheid van een stel handgespaakte wielen. Er bestaat altijd een risico op valpartijen, een diepe put in de weg of slijtage aan de velg door het remmen.

Hoe zwaarder de renner, hoe duidelijker die effecten: voor hen is het daarom nog belangrijker dat een velg van een handgespaakt wiel gemakkelijk en tegen een redelijke prijs vervangen kan worden. En bij het bouwproces kun je meer spaken gebruiken om preventief rekening te houden met de zwaardere belasting van een wiel.











Lees meer in Cyclo Sprint
Het volledige artikel vindt u deze maand in Cyclo Sprint, die vanaf dinsdag 9 maart in de winkel ligt.