Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Review: Pinarello Dogma F8

Nog voor de officiële voorstelling namen we onze Pinarello Dogma F8 in ontvangst. Het compleet nieuwe vlaggenschip is indrukwekkend en heel anders dan zijn voorganger. Na heel wat testkilometers maakten we de balans op.

Jaguar is niet alleen sponsor van Team Sky, de ploeg die op Pinarello’s koerst, maar werkte ook zelf mee aan dit nieuwe frame. Om de aerodynamica te optimaliseren doorliep het nieuwe ontwerp niet minder dan 300 computersimulaties op de gespecialiseerde software van de Engelse autofabrikant. Zo kwam men tot een prototype dat nog tests in de windtunnel onderging.

Al die berekeningen leverden een opvallend nieuwe fiets op: buizen met vleugelvorm, een aerodynamische zadelpen, een voorvork met breed uitstaande poten voor minder luchtweerstand, en zelfs de mogelijkheid om de bidon onderaan de zadelbuis te monteren. Net zoals de vorige Dogma’s is deze F8 asymmetrisch gebouwd om het verschil in krachten tussen links en rechts op te vangen, maar dat is op sommige punten (voornamelijk aan de achtervork) nog versterkt. Het frame is 9% (zo’n 80 gram) lichter dan de Dogma 65.1 maar voelde door de verbeterde rijkwaliteit nog lichter aan op de vele Ardennenhellingen die we hebben overwonnen. Pinarello gebruikte de nieuwe T1100 1K carbonvezel van Torayca.

TESTINDRUKKEN

Het belangrijkste is natuurlijk hoe de fiets op de weg aanvoelt. Kort gezegd: snel! Deze nieuwe Dogma is erop ingesteld om al je pedaalkracht en stuurinbreng direct om te zetten in resultaten op het asfalt. Geen greintje zijdelingse buiging of ander krachtverlies. Sprinten en bergop accelereren toverde dan ook elke keer een glimlach op ons gezicht. Dat reflecteerde zich in enkele PR’s op Strava – toch een teken dat de F8 een snelle fiets is.

Hoewel Pinarello gewag maakt van meer comfort in deze F8 kunnen we dit geen fauteuil noemen waarin je rustig je kilometers afmaalt. Er worden toch redelijk wat schokken doorgegeven, maar een heuvelrit van zes uur op onaangenaam wegdek in Belgisch Luxemburg en Namen op het harde SLR-zadel liet ons niet gebroken achter, dus geven we de F8 op het vlak van comfort toch een ruime voldoende. We hebben het al anders meegemaakt bij echte racefietsen uit deze klasse. Bovendien biedt deze Pina ruimte aan bredere en dus comfortabelere banden dan de gemonteerde Vittoria’s van 23 mm, wat wel zo handig is voor ons Belgisch wegennet dat er niet overal even goed bij ligt…

Toen we de technische details van de F8 kregen, waren we gerust in de kwaliteiten van het frame – en die indruk werd ook bevestigd tijdens onze intensieve testperiode – maar we hadden toch enig voorbehoud bij de geïntegreerde zadelpenklem. We kunnen ons inbeelden dat dit inderdaad een klein aerodynamisch voordeel oplevert, maar vrezen toch altijd de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van dat systeem. Maar net zoals bij de nieuwe Specialized Tarmac bleek onze vrees onterecht. Twee kleine boutjes achteraan de zadelbuis spannen de interne klem aan. Dat laat zich heel vlot bedienen en de zadelpen bleef mooi op dezelfde hoogte, zelfs na een aantal kasseikilometers. Een geruststelling! Ook de interne bekabeling rammelde niet in het frame.

Onze testfiets was afgemonteerd met de sublieme Shimano Dura-Ace Di2 – uiteraard geen klachten over deze perfect schakelende groep. Het bottom bracket wordt in deze Pina nog gemonteerd met ouderwetse schroefdraad. Dat ziet er net iets minder blits uit dan de nieuwste systemen maar levert wel minder gekraak op en vraagt minder onderhoud. Bovendien hadden we niets te klagen over de stijfheid aan het bracket.

Het stijve carbon Most-stuur uit één stuk heeft een prettige vorm om met de handen op het stuur te fietsen op een klim of (dankzij de compacte bocht) onderaan in de beugels vast te grijpen. Wel is het moeilijker om hierop een fietscomputer of gps te monteren. De strakke alu Fulcrum Racing Zero wielen passen bij het karakter van de fiets.

CONCLUSIE

We hebben genoten van het snelle karakter van deze Pinarello Dogma F8. Klimmen en sprinten is uitermate leuk maar dalen zo mogelijk nog meer: als een fiets zo veel vertrouwen geeft als deze superstabiele F8 durf je net wat later remmen dan anders en lekker plat door de bochten te gaan. Een eigenschap die perfect is voor een fiets die het profpeloton moet domineren in de Tour. Het uiterlijk is er naar onze mening ook op vooruitgegaan: iets minder welvingen maar wel indrukwekkende en opvallende vormen, zoals we van het merk gewoon zijn.

VERKRIJGBAARHEID

De frameset kost 4490 euro en is verkrijgbaar in maar liefst 14 maten en 9 kleuren. Samen met deze F8 stelde Pinarello het hele gamma voor 2015 voor. Alle modellen zijn terug te vinden op de site van de Italiaanse fabrikant. Pinarello wordt in België verdeeld door Carbon Bike.

Specificaties

Frameset: Pinarello Dogma F8 T1100 1K

Onderdelengroep: Shimano Dura-Ace Di2

Stuur: Most Carbon

Zadel: Selle Italia SLR

Wielen: Fulcrum Racing Zero

Banden: Vittoria Evo Corsa 23mm

Kleding: Endura
Helm/schoenen: Bontrager