Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rollen? Saai?

Vind je een oefensessie op rollen te saai? Cyclo Sprint en Energy Lab geven enkele tips om je indoortraining uitdagender te maken.

  • Het volume van een rollentraining bedraagt maximaal 1u30.
  • Indien je graag langer wil trainen, splits dan je training op. Bijvoorbeeld: ’s morgens 30 minuten nuchter fietsen + ’s avonds krachttraining (op vaste rollen).
  • Bouw je trainingen op, zowel in het aantal blokken als in de duur van de blokken
  • Breng voldoende variatie in de trainingen: om het monotone ritme van de rollen te doorbreken, kan je variëren in zowel trapfrequentie of hartslag als de duur van de blokken
  • Zorg ervoor dat de ruimte waar je fietst aangenaam is. De omgeving mag namelijk niet te warm zijn en moet geventileerd kunnen worden. Zorg – indien mogelijk – ook voor muziek of een televisie.
  • Drink voldoende. Bij het fietsen op rollen zweet je gevoelig meer dan tijdens een wegrit. Probeer daarom 750 ml vocht (water of sportdrank) te drinken per uur.
  • Op de rollen kan je behalve kracht, souplesse en uithoudingsvermogen ook je traptechniek trainen. Dit zijn de zogenaamde eenbenige oefeningen om het duwen en trekken van het pedaal te oefenen.
  • Plaats een spiegel voor of naast je zodat je je positie eens kan bestuderen. Op deze manier kan je onder andere nagaan of je bekken niet te veel beweegt, of je voldoende kniestrekking hebt, …
  • Voor wie niet graag op rollen fietst, is spinning een welgekomen variant. Let er hierbij wel op dat je niet te intensief fietst (dus steeds onder 85 % van je maximale hartslag).

Cyclo Sprint
Het volledige artikel, Philippe Gilbert over 2012, een dubbelinterview met Paul Van Den Bosch en Marc Herremans, reportages over Francis MoureyZdenek Bakala en GreenEDGE, het wedstrijdritueel van Bart Aernouts, de fietsenspecial 2012 en nog veel meer in de nieuwe Cyclo Sprint, die vanaf dinsdag 10 januari in de winkel ligt.