Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rotor komt met lichte, betaalbare vermogensmeter

Rotor stelde onlangs zijn nieuwe vermogensmeter, de InPower, voor. De meetinstrumenten zitten in de as verwerkt. De InPower is er voor race en MTB.

Cycling.be zat natuurlijk op de eerste rang bij de persvoorstelling en ook Serge Pauwels was erbij om de nodige uitleg te geven over dit systeem.
Pauwels heeft samen met zijn team MTN-Qhubeka bijgedragen aan de ontwikkeling van de Rotor InPower door het uitvoerig te testen in de praktijk.
Ook zagen we zijn verbluffende vermogensresultaten van Milaan-San Remo met de Rotor InPower.

Het werd al snel duidelijk wat deze vermogensmeter zo speciaal maakt, en zich daardoor zeer goed weet te onderscheiden van zijn concurrenten.
Zoals de naam InPower al doet vermoeden, zit de powermeter in de as van de crank zelf verwerkt. Op die manier wordt alle elektronica zeer goed beschermd maar blijft ook de roterende massa in het midden. De vermogensmeter is daardoor zelf vrijwel onzichtbaar. Er is alleen een kleine uitstulping te zien op de linkse crankarm. Er zit een antenne in verwerkt die werkt via ANT+.
Aan de rechtse crankarm is dus helemaal niets te zien.

LICHT EN UNIVERSEEL

Ook het gewicht van deze powermeter is verbluffend te noemen. Het gehele systeem voegt maar 60 gram toe aan het totale gewicht ten opzichte van een Rotor-crank zonder vermogensmeter. Doordat de vermogensmeter in de as van de linkse crankarm verwerkt zit, moeten diegenen die al rijden met een Rotor-crank alleen de linkse crankarm te vervangen. Die zijn dus ook los verkrijgbaar en dat scheelt uiteraard in de aankoopprijs.

Een mooi pluspunt van dit systeem is dat het verkrijgbaar is voor de racefiets (3D/ 3D+), mountainbike (REX) en tijdritfietsen (Flow). Dat wil zeggen, voor alle cranksets van Rotor met 30 mm as. Het gehele systeem werkt op een gewone (oplaadbare) AA batterij. De batterij kan makkelijk vervangen worden, omdat alleen de crankdop moet worden losgeschroefd. Er is dus geen gereedschap nodig om dit te doen. Dat maakt het gehele systeem zeer toegankelijk en zeer makkelijk in gebruik. De levensduur van een batterij is ongeveer 300 gebruiksuren.


AANGEPAST AAN HET OVAAL

Rotor staat ook bekend om hun ovale kettingbladen, genaamd Q-rings. De meeste vermogensmeters geven onjuiste informatie door, als gebruik wordt gemaakt van ovale kettingbladen. Dit komt doordat de vermogensmeters meestal de krachten meten bij de spider van de kettingbladen. Als men gebruik maakt van ovale kettingbladen is deze positie van meten onvoordelig en kan deze afwijken van de realiteit. Bij de metingen en software van de InPower is hier rekening mee gehouden.

Ze gaan zelfs nog een stapje verder. Q-rings zijn namelijk op verschillende posities te monteren. Door gebruik te maken van de InPower-vermogensmeter kan de positie waarop de ovale kettingbladen gemonteerd zijn, geoptimaliseerd worden voor elke rijder. De vermogensmeter laat zien waar de gebruiker zijn dode punt heeft zitten, en vertelt je wat voor jou de optimale positie is voor het kettingblad. Het resultaat: een veel soepelere pedaalslag en dus uiteraard een veel effectievere krachtverdeling. Dit moet resulteren in meer trapvermogen en een langer uithoudingsvermogen.

De prijs van dit systeem ligt tussen de 780 en 950 euro voor een complete crankset, afhankelijk van welk type en uitvoering. De prijs van alleen de linkerarm met vermogensmeter ligt tussen de 650 en de 725 euro.