Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

S-Works Torch vervangt S-Works 7

Specialized brengt alweer een nieuwe topschoen op de markt. De S-Works Torch vervangt de S-Works 7. Hij is lichter maar wel even stijf en ook iets breder dan zijn voorganger.

Dynamisch. Zo kan je de schoenencollectie van Specialized en zijn topsegment S-Works wel noemen. De voorbije jaren ontwikkelden én doorontwikkelden de Amerikanen heel wat nieuwe wegschoenen. De S-Works Torch is de nieuwste telg in dat rijtje en moet de S-Works Road Shoe 7 gaan vervangen. De voorbije maanden – ook in de Giro heb je er al een paar renners mee gespot, onder wie Pieter Serry – reden al enkele toprenners met de schoenen en de volgende maanden zal dat ongetwijfeld nog vaker het geval zijn. Sinds januari hebben 28 renners van SD Worx, Quick-Step Alpha Vinyl, TotalEnergies en BORA-Hansgrohe met de S-Works Torch gereden. Zo ook sprinter Fabio Jakobsen die we vorige week al ontmoetten op de pre-launch van de schoenen. “Enkel het gegeven dat ik in januari slechts één paar ter beschikking kreeg, deed me beslissen om het seizoen uit de doen met de 7. Ik wil immers geen risico’s nemen en voldoende reserveschoenen van hetzelfde model hebben.” Zowel Jakobsen als andere renners zoals Evenepoel en Keisse werkten mee aan de ontwikkeling van de Torch.

Slippers

De Torch herbergt een reeks verbeteringen die heel wat fietsers en wielrenners ten goede moet komen. “Met behulp van biomimicry (het imiteren van voorbeelden uit de natuur voor menselijke toepassingen, red.), data science en obsessief vakmanschap hebben we een schoen ontworpen die zo doordacht is geconstrueerd dat de rijder vergeet dat hij hem draagt”, klinkt het bij Specialized. Een schoen die zit als een paar slippers, dat hebben we al vaker gehoord.

Het gewicht zit alvast snor. De S-Works Torch is zo’n 20 gram lichter dan de 7 maar is toch even stijf. De carbon voetplaat is geoptimaliseerd en de toevoeging van de interne I-Beam-versteving zorgt voor een perfecte lichtgewicht/stijfheidsbalans in de zool. Ook aan de bovenzijde van de schoen werd gewerkt: de Dyneema-stof die je vindt op de 7 werd vervangen door een intern materiaalpakket dat verschillende materialen gebruikt in specifieke zones van de schoen. Deze nieuwe materialen zijn soepeler en beter aanpasbaar en bieden fietsers ondersteuning en extra comfort. Dat de velcrostrap van de 7 is weggevallen vind ik een logische beslissing: daar had ik bij de 7 persoonlijk niks aan en vele mensen met mij.

Breder

Een heel belangrijke verandering zit ‘m in de leest van de schoen. Die is 4 tot 7 mm breder – naargelang je keuze voor de standaard of de brede versie van de Torch – dan de S-Works 7 en daar zullen ongetwijfeld héél veel fietsers mee gediend zijn. Mezelf incluis. Wat Specialized ook aangeeft, is dat het bovenwerk van de schoen iets minder volumineus is dan bij de 7 en wat nauwer aansluit ter hoogte van je kleinere tenen. “Dat helpt om een dicht-bij-de-voeten gevoel te creëren”, klinkt het.

Ik sta te popelen om de komende weken aan de bak te gaan met de Torch. Veelbelovend is de schoen heel zeker maar – en zo zingen we wel vaker hetzelfde liedje – dat mag ook wel voor een paar schoenen waar je 440 euro voor moet neertellen. Die moeten écht top zijn. Het is nog te vroeg om grootse conclusies te trekken na een eerste verkennend ritje. We reserveren een ruimere recensie van de schoenen in de komende weken. Hou onze media in de gaten, we komen terug op deze Torch-schoenen.

Meer info