Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Schurter kan voor Spelen rekenen op fenomenale Scott Spark

De Scott Spark staat al jaren bekend als een van dé referenties onder de fully’s en deze nieuwe versie ziet er weer fenomenaal uit. Nog mooi op tijd voor de Olympische Spelen krijgen we de nieuwe bolide van XC-legende Nino Schurter te zien. Integratie is het codewoord.

De Spark komt in twee versies. De RC heeft een voorvork met 120 mm veerweg en is gemaakt voor crosscountry, de 900 is meer gericht op trail en heeft 130 mm. De RC heeft een balhoofdhoek van 67,2 graden (gecombineerd met een lange reach) en zadelbuishoek van 75,9 tot 76,9 graden. Dit wordt dan ook het materiaal voor de door Scott gesponsorde bikers die naar de Spelen trekken, zoals Nino Schurter en Kate Courtney. De 900 heeft een vlakkere balhoofdhoek van 65,8 graden en zadelbuishoek van 75,7 tot 76,7 graden. Er zijn modellen met voor- en achterkant in carbon, met enkel de voorste driehoek van carbon en met een complete aluminium frameset. Prijzen starten daarbij vanaf 2499 euro en ook daar krijg je de achterdemper die compleet geïntegreerd is én een telescopische zadelpen (die wel bij de 900 maar niet bij alle RC’s aanwezig is). De Spark RC SL Evo AXS is de meest exclusieve uitvoering en moet een slordige 12.999 euro kosten.

Verborgen juweeltje

Dit design met de demper in het frame helpt de stijfheid en trapefficiëntie. Het ‘single pivot’-design rekent op de flex van het knikje in de staande achtervork om optimaal te functioneren. De grote lagers aan de draaipunten dragen eveneens bij aan de stijfheid. De demper zit dus verborgen boven het bracket en is toegankelijk door een klep onderaan de schuine buis te openen. Zo kan je de luchtdruk en rebound aanpassen. De sag kan je dan checken aan het draaipunt aan de zadelbuis.

Ondanks deze speciale constructie is dit Scotts lichtste volgeveerde frame. Inclusief demper weegt de frameset amper 1870 gram (1990 gram bij de HMX-uitvoering, 2150 gram bij de HMF, 2590 gram met HMF-hoofdframe en 6011-achtertrein, en 2990 gram bij de Alloy SL 6011). De integratie keert terug bij de bekabeling, vooral dankzij de Fraser iC-cockpit die de kabels rechtstreeks het frame inleidt. Het speciale balhoofd dat daarbij assisteert, is omkeerbaar, zodat je de balhoofdhoek met 0,6 graden kan aanpassen.

Met uitzondering van de maat small kan je twee bidonhouders monteren. De framebescherming op de achtervork vangt impact van de ketting moeiteloos op en vermijdt lawaai. Dankzij de kettinglijn van 55 mm krijg je niet alleen ruimte voor brede banden, maar kunnen de krachtsmensen ook een tandwiel van 40t monteren. De handige TwinLoc-bediening voor de dubbele lockout van voor- en achtervering (in drie standen) biedt ook plaats aan de afstandsbediening van de telescopische zadelpen.