Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Specialized geeft Stumpjumper FSR drie wielmaten

Specialized gaf de nieuwe versie van de fully Stumpjumper FSR en de vrouwelijke variant, de Rhyme, enkele opmerkelijke nieuwigheden mee. Bovendien kun je kiezen tussen drie wielmaten.

Deze nieuwe trailmountainbikes zijn meer dan twee jaar in ontwikkeling geweest, terwijl Specialized bijna vijf jaar bezig is geweest met het concept van de nieuwe SWAT Door (zie verder). Er zijn drie belangrijke punten bij die nieuwe generatie van de Stumpjumper FSR-trailfietsen:

1. Rijeigenschappen – Trailfietsen moeten alles kunnen. Met een focus op zowel klim- als daaleigenschappen, deinzen de Stumpjumper FSR en Rhyme nergens voor terug. De geometrie is vanaf nul opnieuw ontworpen voor 650b of 29″ wielen, kreeg een minder steil balhoofd van 67/67,5° en 150/135 mm veerweg (650b/29″ modellen), een kortere achterbrug van 420/437 mm, en hetzelfde lage bottom bracket van 335/336 mm.

2. Efficiëntie – Controle en trapefficiëntie zijn van cruciaal belang bij het trailrijden. Tijdens het klimmen moet alle energie je vooruit stuwen, terwijl afdalingen zo gaaf mogelijk moeten zijn. Vandaar deze twee aanpassingen:
FSR: De actieve, volledig onafhankelijke verbinding tussen voor- en achterkant houdt de vering voortdurend actief, zodat het achterwiel in contact blijft staan met de ondergrond. Het FSR-systeem is verder verfijnd voor all-round trailprestaties, zonder afscheid te nemen van het ManFu-ontwerp met volledige toegang tot de zadelbuis, volledige gesealde cartridge lagers en hardware die zich eenvoudig laat servicen.

Rx Tune: Samen met zijn demperpartners heeft Specialized het volume, de compressie en rebound-range van alle Stumpjumper- en Rhyme-achterdempers nauwgezet getuned – ongeacht of het om een S-Works– of Comp-model gaat. In de toekomst wordt het Rx Tune-programma verder uitgebreid naar andere modellen, zodat het nog makkelijker wordt om de demper perfect af te stellen.

3. Utility – Je weet nooit wat de trails gaan brengen. Het is daarom belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan. Eerder introduceerde Specialized al SWAT op de Epic, en nu is dit concept aangepast voor de trails met de revolutionaire SWAT Door, een opening in de schuine buis waar je materiaal, een binnenband of zelfs een jas kunt opbergen. Je ziet de benodigdheden op deze plekken op de fiets:
SWAT Cradle met EMT tool onder de bovenbuis.

SWAT Door in de benedenbuis waardoor je alles dat je nodig hebt kunt opbergen in het Trail Chassis.
Het FACT carbon Trail Chassis is vanaf het begin ontworpen met opbergruimte in het achterhoofd, wat betekent dat er geen gat is gemaakt in het frame – wat het frame zou verzwakken – maar dat de opening vanaf het begin is gevormd.

SWAT wraps houden binnenbanden, pompen en CO2 patronen bij elkaar, zonder te rammelen.

– Volledig interne kabelgeleiding via molded carbon leidingen om de kabelbehuizing uit de weg te houden en te beschermen.

– Standaard op alle carbon modellen. Niet alle modellen worden standaard geleverd met tools en wraps.

ANDERE DETAILS

Er zijn nog veel meer andere gave details. Zo is de lijn eenvoudiger geworden en zijn er geen aparte standaard en EVO-modellen meer. Alle modellen hebben dezelfde slack balhoofden, lage bottom bracket en korte achterbruggen. Elk model wordt geleverd met de nieuwe Command Post IRcc, waardoor het makkelijker wordt om de gewenste zadelhoogte te selecteren. Elk model is voorzien van volledig interne kabelgeleiding en Shimano-remmen. Alle modellen zijn dankzij de Taco Blade en de vernieuwde achterbrug geschikt voor een voorderailleur. De meeste modellen zijn voorzien van een 1×11 aandrijflijn. Elk model wordt geleverd met brede Traverse-velgen voor een beter bandprofiel en meer grip. Higher-end modellen worden geleverd met full carbon Roval Traverse-wielen.

650B, 29″ en 6FATTIE

Specialized gelooft in het nieuwe 650×3,0″ 6Fattie systeem. Deze drie inch brede banden bieden meer grip voor meer controle en snelheid, waardoor de rijder meer plezier beleeft. Via het Trail Chassis en een bredere 148 mm achternaaf kan Specialized binnenkort een full suspension 6Fattie-fiets bieden. Er zijn FACT Carbon en M5 Aluminium opties beschikbaar vanaf de herfst van 2015. Ze krijgen de Purgatory (voor) en Ground Control (achter) 6Fattie-banden.

De nieuwe Stumpjumper FSR zal verkrijgbaar zijn in de drie wielmaten en de Rhyme zal verkrijgbaar zijn in 650b en 6Fattie. Probeer de verschillende opties en kies je favoriet. Zo deelt Specialized de verschillende wielmaten in:

6Fattie = controle

650b = wendbaar

29” = snelheid

DIVERSE MODELLEN

De S-Works Stumpjumper FSR 29 (8999 euro) is het topmodel in de reeks, uit FACT 11m carbon met full carbon achterbrug, Fox Float Factory achterdemper, RockShox Pike RCT3 29 voorvork met 15 mm steekas en 140 mm veerweg, Shimano XTR-remmen en Sram XX1-versnellingen. De 650b-versie kost evenveel en heeft gelijkaardige onderdelen maar met alu achterbrug en 10m carbon hoofdframe.

Daaronder zit het Expert-model (5999 euro) met 9m carbon hoofdframe en alu achterbrug, Pike RC voorvork, XT-remmen en X1-versnellingen. De Comp Carbon (4499 euro) doet het met een Revelation RC3 voorvork en Float Evolution-achterdemper, Deore-remmen en een mix van Sram X7, Shimano XT en SLX voor de versnellingen. De Elite (4499 euro) heeft ook een hoofdframe uit aluminium en mist de SWAT Door. Verder: Pike RC, Float Factory, SLX-remmen, X1-versnellingen.

De dames krijgen de Rhyme FSR Expert Carbon 650b (5999 euro) en Comp Carbon 650b (3999 euro), met gelijkwaardige afmontage als de mannenversie. De Rhyme FSR Comp 650b (3999 euro) is compleet alu met Revelation RC3, Float Evolution, Deore-remmen, en een versnellingsmix van X7 en X9.