Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Specialized stelt 8 nieuwe monsterlijke modellen voor

Specialized stelde de afgelopen dagen in Spa zijn nieuwe gamma voor op de Specialized Dealer Days. Uiteraard was cycling.be ook weer van de partij om te kijken wat Specialized in petto heeft voor 2016. En dat is heel wat!

Er is voor ieder wat wils en de kans dat je bij Specialized geen passende en gewenste fiets vindt is erg klein. In de collectie zien we een aantal nieuwe modellen en ook de vrouwen worden dit jaar alweer niet vergeten. Ook komt er een nieuwe e-mountainbike op de markt. Verder zien we onder andere de Tarmac in nieuwe kleurstellingen en hebben we de langverwachte S-Works Venge ViAS in het echt mogen bewonderen.
Een kleine greep uit de nieuwe collectie:

Specialized Turbo Levo

Geheel nieuw voor 2016 is de Turbo Levo. Dit wordt een e-mountainbike speciaal gemaakt voor het ruigere werk en een zeer hoog fun-gehalte. De Turbo Levo zal namelijk 6Fattie bandenmaat krijgen. Ook de looks van deze bike zijn zeker niet verkeerd te noemen. De motor en accu zijn volledig geïntegreerd in het frame.

De maximum snelheid waar trapondersteuning geboden wordt is 27 km/h. Er zitten drie standen op: eco, trail en turbo.

Wij mochten hem testen en waren zeer onder de indruk van de levensduur van de batterij. We reden anderhalf uur op de turbostand over ruig terrein en toch had de accu nog vijftig procent over. Dat belooft!
Wel zien we geen display zoals wel het geval is bij veel e-bikes, maar daar zag Specialized geen meerwaarde in. Een leuk extraatje is de app voor je smartphone waar je allerlei gegevens kunt zien en instellingen aanpassen.
Prijzen van de Turbo Levo zijn nog niet bekend en hij zal pas verkrijgbaar zijn rond maar 2016.

S-Works Fatboy

De Specialized Fatboy was al een enorm succes en voorheen alleen te krijgen in een aluminium uitvoering. Nu hebben ze deze fatbike een heuse vermageringskuur gegeven, alleen qua gewicht dan ? De S-Works Fatboy heeft namelijk een verbluffend gewicht van net onder de negen kilogram. Voor een fatbike is dit zeer laag. Het frame is gemaakt van carbon en heeft een gewicht van 1270 gram (maat M). En ook de HED-velgen zijn van carbon. Door het gebruik van deze velgen weet Specialized twee kilo van het totaalgewicht af te pitsen en zien er tevens zeer speciaal uit. De S-Works Fatboy kost 6999 euro.

Hellga

Voor komend jaar is er ook een Fatboy speciaal voor vrouwen in het assortiment, namelijk de Hellga. Deze heeft een compleet aangepaste geometrie voor vrouwelijke rijders. De bovenbuis is korter en heeft een curve zoals we vaker zien bij vrouwenmodellen. De Hellga zal, net als de Fatboy, uitstekend tot zijn recht komen op het strand of in de sneeuw, maar doet ook prima dienst als pure funbike. Van de Hellga zijn twee verschillende modellen leverbaar en beide hebben een gewicht rond de vijftien kilogram.
De prijzen zijn 1499 en 1999 euro.

Diverge Pro Carbon

Ook zien we een nieuw model van de Diverge, namelijk de Diverge Pro Carbon. Deze voelt zich goed thuis op gravelpaden en onverharde wegen en is daarmee een rasechte gravelracer. Vandaar dat schijfremmen geen overbodige luxe zijn. De Diverge Pro Carbon is een stuk lichter dan zijn voorganger, mede door de Roval Control SL CX SCS carbon wielset en Shimano Dura-Ace afmontage. De CG-r zadelpen uit eigen huis zorgt samen met de relaxte geometrie en banden van 30 mm breed voor uren comfortabel rijplezier. We testten de Diverge Pro Carbon en waren verbaasd om te zien hoe makkelijk deze nog mee kan op de geasfalteerde weg. Ben je op zoek naar comfort voor lange dagen op de fiets en ga je graag over onverharde wegen? Dan zal deze fiets je zeker niet teleurstellen.
De Diverge Pro Carbon kost 5299 euro.

Dolce EVO

De Dolce EVO is het vrouwenmodel van de Diverge. Hiervoor hebben ze speciaal met FSA een nieuw type crank ontwikkeld, het zogenaamde Mid Compact crank. Deze heeft 48/32 vertandingen die een stuk aangenamer die volgens Specialized een stuk aangenamer zijn voor vrouwelijke rijders. Ook de geometrie is aangepast voor sportieve dames. De Dolce zal leverbaar zijn in vijf verschillende uitvoeringen. Prijzen variëren van 899 tot 1599 euro.

Stumpjumper FSR
De Stumpjumper is een vertrouwd gezicht binnen Specialized. De eerste Stumpjumper verscheen al in 1981 en heeft sindsdien veel veranderingen gekregen. Ook nu heeft deze weer een metamorfose ondergaan. De geometrie is aangepast. Zo zien we een kortere achterbrug wat de wendbaarheid ten goede komt en de pedaalinslag van de demper reduceert bij staand fietsen. Door de kortere achterbrug is de verstevigingsbrug op de achtervork ook overbodig geworden en dus verdwenen. De kabels lopen nu allemaal intern wat zorgt voor een mooi afgewerkt geheel. De SWAT-multitool zit nu knap verwerkt boven de demper zodat je onderweg altijd gereedschap bij de hand hebt. Dit zagen we voorheen al bij de Epic. De vernieuwde Stumpjumper zal leverbaar zijn in drie wielmaten namelijk: 29-er, 650B en 6Fattie en elf verschillende uitvoeringen. De prijzen variëren van 2999 tot 5999 euro.

Rhyme

De Rhyme is het vrouwenmodel van de Stumpjumper. Deze heeft wel dezelfde geometrie als de Stumpjumper, maar heeft aangepaste suspensie, de zogenaamde Womens RX Tune. De vering is namelijk getuned en geoptimaliseerd voor lagere gewichten en er wordt gebruik gemaakt van kortere cranklengtes. Van de Rhyme verschijnen drie modellen met twee verschillende wielmaten 650B en 650B+. Deze fiets heeft ook de volledig geïntegreerde SWAT-opbergmogelijkheid in het frame en de Command IRcc Dropper-zadelpen om je fiets in een handomdraai aan te passen aan de trailomstandigheden. Van de Rhyme zullen zes verschillende modellen verkrijgbaar zijn. De prijzen variëren van 2999 tot 5999 euro.

Fuse

De Fuse is ook een geheel nieuwe fiets van Specialized en is misschien wel de ultieme trail hardtail. Door de 650B+ banden heeft deze enorm veel comfort, strijkt hij moeiteloos oneffenheden plat op ruw terrein en heeft hij een ongekende grip.
Het is ook een compleet nieuw ontworpen aluminium frame met de zogenaamde Diamond Stay liggende achtervork. Hier zitten uitsparingen in verwerkt zodat er voldoende ruimte blijft voor de brede banden terwijl de achterbrug enorm kort blijft. Hierdoor is hij erg wendbaar. Wij hebben deze rasechte 6Fattie uitgebreid getest in de bossen rondom Spa. Dit terrein was perfect geschikt om te weten te komen wat de Fuse voor ons in petto had. We waren eerst sceptisch maar erna bleek dat deze bike meer in huis had dan wij dachten ?

Nieuwsgierig geworden? Het uitgebreide testverslag kun je binnenkort lezen in cycling.be magazine!