Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Startschot voor ‘Fietstoerisme in harmonie 2011’

West-Vlaams provinciegouverneur Paul Breyne heeft de provinciale verkeersveiligheidscampagne 'Fietstoerisme in harmonie 2011' voorgesteld. De campagne wil de fietstoerist een veilige plaats bezorgen op de West-Vlaamse wegen.






‘Fietstoerisme in harmonie’ werd vorig jaar op initiatief van gouverneur Breyne uitgewerkt in samenwerking met de politie, de wielerbonden en de wielertoeristen. Dit jaar wordt de campagne herhaald en uitgebreid.

“Ook in West-Vlaanderen moeten we vaststellen dat het imago van de wielertoerist en recreatieve fietser soms negatief beïnvloed wordt door berichten over enerzijds onhoffelijk of agressief rijgedrag en anderzijds over verkeersongevallen”, aldus Paul Breyne.

“Op basis van deze vaststelling heb ik vorig jaar een werkgroep bijeengeroepen, samengesteld uit politie, wielerbonden en individuele wielertoeristen, met als taak een integrale campagne uit te werken om samen met diverse partners de fietstoerist een veilige en harmonieuze plaats op onze West-Vlaamse wegen te bezorgen. Zoals in augustus aangekondigd kent de sensibilisatiecampagne van vorig jaar rond ‘Fietstoerisme in Harmonie’ vandaag zijn vervolg.”

‘KIJK UIT’ OVER WIELERTOERISME

De campagne richt zich niet alleen naar de wielertoerist zelf, maar ook naar de andere weggebruikers die geconfronteerd worden met wielertoeristen. Ze bestaat uit een sensibilisatieluik en een repressief luik en loopt van donderdag 17 maart tot en met zondag 18 september 2011.

Voor het luik sensibilisatie werd in samenwerking met de politiezone RIHO (Hooglede, Izegem, Roeselare) een reeks thema-uitzendingen ontwikkeld. Een ‘Kijk Uit’ over wielertoerisme als het ware. De vijf uitzendingen zijn vanaf maandag 21 maart op de regionale televisiezenders Focus en WTV te zien en worden ook op de website geplaatst. Elk filmfragment zal op de website met een korte powerpoint inhoudelijk verduidelijkt worden zodat wielerclubs en verenigingen de boodschap op een eenvoudige en uniforme manier aan hun leden kunnen overbrengen.

De uitzendingen confronteren de kijker met de (oorzaken van) verkeersonveilige situaties en van het negatief imago rond het fietstoerisme. Op basis van een grondige omgevingsanalyse worden diverse aanbevelingen geformuleerd om het fietstoerisme in harmonie te laten verlopen met de verkeersregels uit de wegcode, een reglementair uitgeruste fiets, en een correcte houding van de andere weggebruikers.

Na de sensibilisatieperiode volgt er een repressief luik. De politiepatrouilles van de politiezone RIHO zullen vanaf juni 2011 op de door de fietstoeristen frequent gebruikte parcours ontradend patrouilleren en waar nodig repressief optreden. Vanaf volgend jaar worden deze controles uitgebreid naar de rest van de provincie.

Aan de campagne is ook een wedstrijd gekoppeld. Deelnemers kunnen via een quiz op de website twee fietsen winnen.