Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Steeds meer vrouwen kopen koersfiets

Dat er steeds meer vrouwen het wielertoeristenpeloton bevolken is geen nieuws meer. Dat betekent dus ook dat er steeds meer koersfietsen aan dames verkocht worden. Dit voorjaar gaat het om een stijging van 25%.






Vrouwen opteren voor zachtere fietskleuren. (foto alain buyck)
Volgens Vitaya worden tegenwoordig 1 op 10 fietsen aan een vrouw verkocht, waar het vroeger slechts 1 op 25 was. Alleen al dit voorjaar werd 25 procent meer koersfietsen aan dames verkocht.

Fietsconstructeurs doen er alles aan om vrouwen te overhalen met modellen, aangepast aan het vrouwenlichaam. Een vrouw zit rechter op de fiets doordat de buizen anders geconcipieerd worden en de bredere zadels sparen het vrouwelijk achterwerk.

Zelfs in de kleurenkeuze zijn er duidelijke verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen opteren voor zachtere kleuren, mannen gaan voor felle en hevige tinten.  

SOCIAAL GEBEUREN

Deze toename heeft met meer dan enkel de groeiende belangstelling voor de wielersport te maken. Fietsen is immers een sociaal gebeuren, wat dames sneller naar de fiets doet grijpen.

Gezelligheid mag dan wel primeren, het vrouwelijk oog lonkt ook naar de fietskleding. Kledij, accessoires, schoenen en fietsen mogen gezien worden. De tijd dat enkel reclame voor de plaatselijke middenstand werd gemaakt, is al lang voorbij. Ook vrouwen vallen voor de sportieve en hippe looks van de fietstenue. Zelfs mode-ontwerpers halen de fietsbroek uit de kast in hun nieuwe collecties.