Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Stuyven won Sanremo op nieuwe en snellere Bontrager Aeolus-wielen

Onderdelenfabrikant Bontrager, in het peloton bekend als leverancier voor Trek-Segafredo, blaast met de Aeolus RSL nieuw leven in zijn wielengamma. Ze zijn beschikbaar in verschillende maten, voor klimmers tot tijdrijders en zijn bewezen sneller dan ooit te zijn.

Bij de productie van de Aeolus RSL is volgens de directeur van Bontrager, Graham Wilhelm, vooral gelet op drie belangrijke aspecten. Daaronder verstaan we snelheid, gewicht en stabiliteit. De wielen werden bij de tests voorgelegd aan een supercomputer die de beste ontwerpen ertussenuit haalde. Een vierde deelaspect dat extra aandacht kreeg, was de rolweerstand. De Aeolus RSL zal enkel te verkrijgen zijn als tubeless wiel.

Optimalisatieproces

“Om tot de beste vormgeving te komen maakten we gebruik van een supercomputer”, zegt Claude Drehfal van Trek. De beste designs ondergingen een test in de windtunnel in San Diego. “Op alle mogelijke vlakken werden de wielen getest, met extra aandacht voor snelheid, stabiliteit en rolweerstand. Na talloze proefprojecten zijn we voor de nieuwe Aeolus gekomen tot een binnenbreedte van 23 mm in combinatie met een 25 mm tubeless band.”

Voor ieder een wiel

De vernieuwde Aeolus RSL komt net als zijn voorganger in verschillende dieptes. De laagste velghoogte komt neer op 37 mm en is daarmee perfect geschikt voor het klimwerk aangezien die met zijn 1325 gram de lichtste variant is. De volgende in rij is de Aeolus 51 mm (1410 gram), omschreven als een allround-velg die zowel werk in de bergen als op het vlakke kan verrichten.

De wielen met een diepte van 62 mm (1520 gram), of zoals Mads Pedersen ze noemt: de ‘bad boys’, zijn perfect voor renners die met een Trek Madone rondrijden. In een videocall tipte de ex-wereldkampioen dat hij hoogstwaarschijnlijk die wielen zal gebruiken in Parijs-Roubaix. Het laatste model heeft een diepte van 75 mm (1645 gram). Uitermate geschikt als voorwiel op een tijdritfiets of voor vlakke etappes die uitmonden in een massasprint.

Een stukje sneller

Mads Pedersen werd tevens als referentiepunt gebruikt om te kijken hoeveel sneller de nieuwe wielen nu zijn. In zijn sprint zou de Deen maar liefst 35 watt uitsparen. Tijdens de online webinar van Trek kwamen we tevens te weten dat de gloednieuwe wielen onder de Trek van Jasper Stuyven zaten tijdens Milaan-Sanremo. En we weten allemaal wat het resultaat was.

Alle RSL-uitvoeringen kosten 2399 euro per set, maar er is ook een meer betaalbare Pro-uitvoering, enkel in 51 mm hoogte, aan 1299 euro.