Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

TEST: Kuota Kougar

Een snelle Italiaan zoals deze aerodynamisch ontworpen Kuota Kougar moet je gewoon afmonteren met een Italiaanse topgroep van Campagnolo. In de cycling.be magazine Fietsenspecial testten we dan ook een Kuota met Campa Chorus.

Standaard blijft de Kuota Kougar met Chorus net onder de 3500 euro, maar met de hoge Miche SWR RC carbon bandjeswielen komt daar een goede 715 euro bij. De Miches zijn stijf, betaalbaar en relatief licht (1625 gram). De enige bedenking die we hadden, had te maken met de stroeve werking van de snelspanners. Al bij al dus een leuke upgrade die perfect aansluit bij het karakter van de Kougar.

VERBETERDE CAMPA

Campagnolo vernieuwde voor 2015 zijn topgroepen Chorus, Record en Super Record. Ze behouden hun elf
versnellingen – iets waarmee de Italianen als eerste mee konden uitpakken – en hebben vooral hun derailleurs en crankstel grondig aangepakt. Dat vierarmige crankstel dat alle types tandbladen (compact én klassiek) toelaat, is hier vervangen door een uitstekend exemplaar van Rotor.

De derailleurs konden we wel aan de tand voelen. De achterderailleur krijgt een extra veer (voor een totaal van vier veren) en de veerspanning is ook iets krachtiger, zodat je sneller en accurater schakelt, zelfs als je kabels rare bochten maken. De compatibiliteit met cassettes met ruim bereik (klimcassettes) is verbeterd doordat de langere kooi (die onder een andere hoek werkt) dichter bij de tandjes blijft hangen. We merkten in elk geval dat je zelfs naar de grootste tandjes moeiteloos (met weinig kracht) schakelt.

De voorderailleur heeft een langere hefboom en dat merkten we aan het snelle schakelen tussen de twee bladen. De shifters zijn met een ander binnenwerk aangepast aan de nieuwe derailleurs, waardoor ze niet meer werken met oude derailleurs. Het blijft schitterend om in één beweging drie tanden lichter of vijf zwaarder te schakelen. De vorm van de remhendels blijft dezelfde, maar de rubbers zijn veranderd. Terwijl we vroeger na een aantal uur een verkrampt gevoel kregen met onze handen op de shifters, voelden we ons met die nieuwe remrubbers meteen thuis in die positie – een kleine maar welgekomen verbetering.


REMMEN OF VERTRAGEN?

We waren dus opgetogen met de veranderingen bij de 2015-groepen van Campa. De remmen blijven ongewijzigd maar die konden we toch niet testen, doordat de Kougar gebruikmaakt van een geïntegreerde V-brake vooraan en een direct-mount achterrem onder het bracket. Met die TRP-voorrem hadden we voldoende remkracht op de carbon velgen, maar achteraan konden we uit de Tektro-rem niet bepaald veel remvermogen persen. Meer dan vertragen was het niet. We zouden dan ook aanraden om meteen over te schakelen naar een direct-mount rem van Shimano, waarmee we wel erg goede ervaringen hebben. Je ziet de merknaam van de rem toch niet wanneer je fietst en je kunt dan tenminste wel veilig een berg af.
Goed nieuws: de Benelux-distributeur van Kuota, VDB Parts, liet intussen weten dat je optioneel kunt kiezen voor de Shimano-remmen.

EVOLUTIE VAN DE AEROFIETS

Dat was dan ook het enige echte minpunt dat we konden opmerken bij deze Kuota, want voor de rest niets dan lof. De specifieke zadelpen met erg mooi weggewerkte klem werkt efficiënt, het stuurgedrag is efficiënt en heel opmerkelijk: deze aerofiets is zowaar comfortabel te noemen. Terwijl we met eerdere aerodynamische racefietsen vaak het gevoel hadden dat onze rug gemarteld werd, is Kuota erin geslaagd om voldoende flexibiliteit in de achterkant te verwerken. En dat werkt niet negatief op de stijfheid. Aanzetten en sprinten ging als vanzelf. Dit is duidelijk niet de zoveelste fiets met brede, aerodynamische buizen die vooral bijdragen aan het showgehalte. Op die manier worden we graag verrast!

SPECIFICATIES

Frame/voorvork: Monocoque HM Carbon

Groep/cranks/remmen: Campagnolo Chorus/Rotor 3D/TRP, Tektro

Stuur/stuurpen: Kuota

Zadel/Zadelpen: San Marco Concor/Kuota Kougar

Wielen/banden: Miche SWR RC/Michelin Dynamic Sport

Maten: XS, S, M, L, XL, XXL

Gewicht/prijskaartje: 7,8 kg/4.210 euro

INFO: www.kuotacycle.it

Dit artikel verscheen origineel in het januarinummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier!