Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

TEST: Specialized Chisel

De Chisel is de nieuwe aluminium hardtail bij Specialized. Lekker agressieve lijn, mooi weggewerkte kabels, flitsend kleurtje én de speciale Smartweld-technologie. Veel meer is er niet nodig om ons mountainbikehart sneller te laten slaan.

Net zoals bij de Allez Sprint (en enkele eerdere versies van de Allez) maakt dit alu mountainbikeframe dankbaar gebruik van de Smartweld-technologie, waarbij de balhoofdbuis speciaal wordt voorgevormd, zodat de lasnaden verder liggen dan bij normale alu frames en die het balhoofd – een plek waarop nogal wat krachten worden uitgeoefend – niet verzwakken. Een bijkomend voordeel is dat het gewicht laag kan worden gehouden: dit alu hardtailframe weegt zo’n 1350 gram.

VERFIJND UITERLIJK

Vanaf de zijkant gezien oogt het kader van de Chisel nogal dun, maar van bovenaf zie je dat de buizen van de voorste driehoek voldoende breed zijn om voor stijfheid te zorgen. Achteraan is het een ander verhaal: de staande vorkbuizen zijn potlooddun en zorgen zo voor comfort.

De kabels lopen hoofdzakelijk binnendoor bij de Chisel. De ingangspoorten zien er verfijnd uit: het zijn langwerpige gaten die de versnellingskabels en de leiding van de achterrem naar binnen uitnodigen. Voor de remleiding vergroot dit niet meteen het gemak bij onderhouds- en vervangingsbeurten, maar het ziet er wel fantastisch uit. Bovenal: de kabels aan de binnenkant zorgen bij dit mooie frame niet voor ongewenst lawaai.

Zoals de trend voorschrijft, kiest Specialized ook voor de Boost-breedte van 110 mm vooraan en 148 mm achteraan, wat de stijfheid ten goede komt. Net zoals bij de Trek Procaliber profiteren de wielen daarvan. Die hebben velgen met een binnenbreedte van 25 millimeter, wat in crosscountrytermen redelijk ruim is. De combinatie met de Fast Trak-banden is in elk geval geslaagd. Zoals veel Specialized-rubber is ook dit schoeisel van goede kwaliteit. Ze zijn erg soepel en snel, waardoor ze perfect passen bij deze fiets.

De lockout van de Reba-vork bedien je door naar beneden te grijpen, bovenop de rechtse vorkpoot, om hem in de gewenste stand te draaien. Een remote lockout neemt extra plaats in op het stuur, voegt een kabel en dus gewicht toe, maar is natuurlijk iets handiger. De RockShox-vering kennen we intussen wel en kwijt zich uitstekend van zijn taak.

De SLX 11-speed groep wordt onderbroken door een alu RaceFace-crank, een XT-achterderailleur en MT500-remmen op Deore-niveau. We zien liever niet dat er toegevingen worden gedaan bij de remmen, maar we konden ze niet van de wijs brengen. Uiteraard werken ze niet zo verfijnd als de XT-remmen die we gewoon zijn, maar de vorm van de hendels is goed en de werking is meer dan voldoende voor een fiets in dit segment. Leuk detail: het steuntje voor de voorderailleur is vastgemaakt aan de bouten voor de bidonhouder op de staande buis. Wil je overschakelen op 1X, dan kan dat dus erg eenvoudig door die bevestiging eraf te halen en een andere crank te monteren.

Een van de specialiteiten van Specialized zit hem in het maken van excellente contactpunten. Het Phenom Comp-zadel is dan ook een van die onderdelen die je voor een keertje niet hoeft te vervangen – bij veel andere merken is het zadel een van de eerste dingen die je zult willen ruilen voor een comfortabeler exemplaar.

CONCLUSIE

De Chisel is zo’n model in het indrukwekkend ruime gamma van Specialized dat je weleens over het hoofd zou durven te zien. Een aluminium hardtail is nu niet meteen het meest sexy model tussen de Epics en Enduro‘s, maar het is wel zo’n fiets die populair is in onze contreien. Wij konden de kwaliteiten alvast appreciëren, want het frame ziet er met het Smartweld-laswerk niet alleen heel knap uit, het is ook erg reactief en soepel. Zoals het een hardtail betaamt, vraagt hij erom om hard en snel bereden te worden. Door die soepelheid, het comfort en door de goed aangrijpende banden durfden we moeilijkere afdalingen aan dan we normaal zouden riskeren met een hardtail. Tijdens acceleraties leek hij lichter aan te voelen dan werkelijk het geval is. Geen nietszeggende shizzle, deze Chisel.

SPECIFICATIES

Frame: Specialized D’Aluisio Smartweld M5 Alloy

Voorvork: RockShox Reba RL Solo Air 100 mm

Shifters/voorderailleur: Shimano SLX 2×11 11-42

Achterderailleur: Shimano XT M8000

Cranks: RaceFace Aeffect 26/36

Remmen: Shimano MT500

Wielset: Specialized Alloy 29

Banden: Specialized Fast Trak Gripton 2Bliss Ready

Stuur(pen): Specialized Mini-rise 6000 alu/Specialized XC

Zadelpen: Specialized alu

Zadel: Specialized Body Geometry Phenom Comp

Maten: S, M, L, XL

Gewicht: 11,5 kg (excl. pedalen)

Prijs: 1.799 euro

Dit artikel verscheen origineel in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier!