Naast deze Super Prestige Disc heeft Stevens nog de Super Prestige Canti, Carbon Team, alu Vapor Disc, Prestige en Gavere Disc. Keuze genoeg dus!
Onze testfiets, de Super Prestige Disc, is de topper in het gamma. Voor 2015 kreeg die enkele kleine aanpassingen, met als meest opvallende het vervangen van de geïntegreerde zadelpen door een traditionele zadelpen. Dat maakt het net iets makkelijker voor crossers die vaak reizen en hun fiets uit elkaar moeten halen en maakt het ook mogelijk om jouw favoriete zadelpen (met/zonder setback, een comfortmodel, ?) te monteren. Zo zie je dat een merk luistert naar zijn gesponsorde profrenners.
LICHT EN SNEL
De full carbon frameset is de basis voor een lichte crossfiets en ziet er ook strak uit. De kabels, zelfs de hydraulische remleidingen, lopen binnendoor in plaats van langs het frame of de voorvork. Dat is niet alleen mooier, het is ook handig voor op parcours waar je vaak op en af moet stappen, want je kunt niet achter een wirwar van kabels blijven hangen of je eraan snijden. Je kunt ook niet spreken van een echte topcrossfiets als het kader niet superstijf is. Ook hier hebben de Duitse ingenieurs grondig werk verricht: je zal op een bochtige omloop geen krachten verliezen met deze efficiënte Stevens. En toch voelde deze fiets comfortabeler aan dan veel andere hardcore crossfietsen die we al uitprobeerden. Een pluspunt.
TOPONDERDELEN
Met de elektronische schakel- en hydraulische remgroep van Shimano hadden we al uitstekende ervaringen (zie cycling.be magazine oktober) en die werden ook nu weer bevestigd. Een modderbad bleek geen enkel probleem voor de Di2-groep en de remmen bleven probleemloos werken zonder lawaai te maken. Je moet je geen zorgen maken over haperende onderdelen bij deze Shimano-groep.
Goedkoop is deze Stevens natuurlijk niet, en dat komt niet alleen door de high-end frameset (1729 euro), maar ook door de toponderdelen en de carbon DT Swiss tubewielen die voor een opleg van meer dan 1100 euro zorgen tegenover de standaardfiets met Di2 (3459 euro). Het ziet er wel echt gelikt uit, van die stijve, halfhoge wielen (38 mm) en dan de Challenge Grifo tubes met wit loopvlak… En het rijdt bovendien nog fantastisch ook. Tubes geven zeker in de cross een goede portie extra comfort en qua lekbestendigheid is het ook een opstap tegenover bandjes.
CONCLUSIE
De Stevens Super Prestige Disc is terecht het topmodel in het gamma. Het is een van de strakste en tegelijk comfortabelste crossfietsen die we al mochten testen en de afmontage maakt het helemaal af. Schuif deze fiets onder de kont van een topper en hij staat op het podium.
SPECIFICATIES
Frame: Carbon SL HMF
Voorvork: Full Carbon SL HMF
Stuur: Oxygen Scorpo Comfort Alu 7075 DB
Stuurpen: Oxygen Scorpo
Balhoofdset: Ritchey WCS Logic 1 1/8 – 1 1/2
Zadelpen: Scorpo Carbon SL Comfort
Zadel: Oxygen Triton Litefoam
Shifters: Shimano ST-R785
Remmen: Shimano BR-R-785 hydr. Disc, 160/160mm
Crankstel: Shimano Ultegra (46-36)
Cassette: Shimano Ultegra (11-28) 11-speed
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2
Ketting: Shimano CN-HG700-11
Wielen: DT Swiss RC38 Carbon Tubular
Banden: Challenge Grifo 33 tubes
Maten: 50, 52, 54, 56, 58, 60 cm
Gewicht zonder pedalen: 8,1 kg
Prijskaartje: 4.575 euro
INFO: www.stevensbikes.com
Deze test verscheen origineel in het novembernummer van cycling.be magazine.