Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek Domane SLR vindt extra comfort

Niet één, niet twee, maar drie keer meer flexibiliteit in de geheel nieuwe Trek Domane SLR. En vooral de vernuftige manier waarop Trek dat extra comfort behaalde is mooi om zien. Fabian Cancellara werkte mee aan de ontwikkeling van de fiets, stelde hem aan ons voor én won er al mee.

Van origine is de Domane een endurance racefiets van Trek die al in 2012 is uitgebracht. Sindsdien heeft Trek onderzoek gedaan naar wat er verbeterd kan worden aan de unieke eigenschap van de Domane, namelijk de IsoSpeed decoupler. De nieuwe Domane heeft een doorontwikkelde verstelbare IsoSpeed decoupler en biedt daarom de ideale afstelling voor elk type fietser. De overige twee baanbrekende technologieën vinden we terug aan de voorzijde. Een IsoSpeed decoupler in het balhoofd van de fiets en een IsoCore-racestuur.

Het resultaat van deze verbazingwekkende drievoudige technologie is dat de energie van trillingen volgens Trek beter wordt geabsorbeerd dan bij alle andere racefietsen. In de laagste stand van de verstelbare IsoSpeed decoupler wordt ten opzichte van de vorige Domane 14% meer verticale doorbuiging gerealiseerd aan de achterzijde van het frame, 10% extra doorbuiging aan de voorzijde en 20% minder trillingen ten opzichte van een standaard carbon stuur.

De nieuwe Domane heeft zich nu al bewezen: Fabian Cancellara wist al de zware klassieker Strade Bianche te winnen aan boord van zijn nieuwe Domane.

De Domane SLR line-up ziet er als volgt uit:

Domane SLR 9 eTap (6,76 kg): 9.499 euro

Domane SLR 7 Disc (8,3 kg): 5.999 euro

Domane SLR 7 (7,49 kg): 5.499 euro

Domane SLR 6 Disc (8,3 kg): 4.999 euro

Domane SLR 6 (7,46 kg): 4.499 euro

Domane SLR Disc frameset: 3.199 euro

Domane SLR frameset: 2.999 euro

De Domane SLR en Domane SLR Race Shop Limited zijn beschikbaar via Project One.

DE TECHNOLOGIE UITGELEGD

Verstelbare IsoSpeed achter

De IsoSpeed-technologie van Trek versoepelt het rijden op de ruwste wegen en door het efficiënte en comfortabele rijgedrag krijg je volgens de fabrikant meer snelheid en betere prestaties. De verstelbare IsoSpeed aan de achterzijde maakt het mogelijk om de mate van flexibiliteit op je persoonlijke rijstijl en het terrein af te stellen, waardoor je kunt kiezen uit een stijvere of comfortabelere fiets in vergelijking met de vorige Domane. De totale toename in verticale flexibiliteit is 14% als de schuifregelaar in de laagste stand staat.

IsoSpeed decoupler voor



De innovatieve IsoSpeed decoupler aan de voorzijde in het balhoofd geeft een perfect soepel en uitgebalanceerd rijgedrag zodat je sneller, langer en harder kunt rijden. Door de stuurbuis onafhankelijk van de balhoofdbuis te laten draaien, biedt de IsoSpeed aan de voorzijde 10% extra flexibiliteit ten opzichte van traditionele racefietsen. IsoSpeed aan de voorzijde vermindert de impact van harde klappen en trillingen zonder dat de efficiëntie en de controle eronder lijden.

IsoCore-stuur

Het Bontrager IsoCore-racestuur verbetert de demping van hoogfrequente trillingen. Een speciale dempende laag materiaal aan de binnenzijde van het OCLV carbon vermindert de trillingen met 20% ten opzichte van standaard carbon sturen. Laat een normaal carbon stuur op de grond vallen en daarna deze Isocore en je ziet en hoort het verschil meteen: de Isocore valt met doffe klanken meteen stil neer.

Schijfremopties en extra ruimte voor de banden

De Domane SLR is beschikbaar in velg- en schijfremmen die beide meer bandenvrijheid dan voorheen hebben. Fietsers kunnen nu rijden met 28c banden op de Domane SLR en 32c banden op de Domane SLR Disc. Hierdoor wordt de veelzijdigheid van het platform verder verhoogd en er wordt nog steeds voldaan aan de SPSC- en ISO-standaards voor bandenvrijheid. De Domane SLR met velgremmen is voorzien van lichtgewicht Direct Mount remmen, de schijfremversie is voorzien van 12 mm steekassen. Zowel de velg- als de schijfremversie zijn beide voorzien van verborgen spatbordbevestigingen.

‘Het beste van alles’

“Daar waar andere merken hun vernieuwingen doorvoeren door volledige platformen te veranderen, heeft Trek een andere aanpak waarbij ‘bonus features’ aan de fiets toegevoegd worden om deze nog innovatiever te maken”, klinkt het bij Trek. “Een van deze features hebben wij overgenomen van de meest aerodynamische fiets, de Madone. Domane SLR is namelijk uitgerust met een Control Center, waarbij de Di2-batterij net onder de bidonhouder op de onderbuis is bevestigd. Beide Domane SLR-versies zijn beschikbaar via Project One om zo de perfecte droomfiets samen te stellen. Tevens zijn de fietsen in endurance Race-geometrie en Race Shop Limited Pro endurance-geometrie beschikbaar.”