Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek Emonda verlegt gewichtsgrenzen

Trek stelde woensdag meteen een compleet gamma van de nieuwe Emonda-reeks voor. Het carbon frame komt er in drie versies, waarvan het lichtste 690 gram weegt in maat 56. Met een topafmontage kom je dan aan 4,6 kg compleet.

De naam Émonda is niet zomaar gekozen. Émonda komt van het Franse werkwoord émonder, wat wegsnoeien/ uitkleden betekent. Een complete Trek Émonda SLR 10 (prijskaartje: 12.999 euro) weegt een knappe 4,6 kilo. Daarvoor maken de Amerikanen gebruik van het 700 Series OCLV-carbon, dat we ook zien bij de Madone 7. Alle buisvormen werden per maat geoptimaliseerd om de rijprestaties en de balans tussen stijfheid en gewicht zo goed mogelijk te krijgen.

De Ride Tuned seatmastsysteem biedt meer dan 10 cm aan verstelbaarheid, wat voldoende aanpassingsmogelijkheden garandeert. Verder is deze fiets voorzien van een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie en nieuwe Bontrager Speed Stop remmen. Een Sram Red-onderdelengroep, Tune-tubewielen en een Tune Komm-Vor Plus carbon zadel maken deze fiets compleet en dragen bij aan het superlichte gewicht.

De Émonda komt in drie framevariaties met verschillende afmontage van Shimano en SRAM. Émonda S, OCLV 300 carbon, Émonda SL, OCLV 500 carbon en de Émonda SLR met OCLV 700 carbon frame. De prijzen zullen variëren van 1499 euro voor een Émonda S 4 met Tiagra 10-speed (aan een knap gewicht van 8,74 kg), tot een Émonda SLR 10 met een adviesprijs van 12.999 euro.

BONTRAGER-ONDERDELEN

Naast het Émonda-frame is er ook een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie ontwikkeld. Dit nieuwe stuur bespaart 75 gram met een vergelijkbare Bontrager XXX stuur- en stuurpencombinatie en behoudt tegelijkertijd dezelfde stijfheid. 129 mm drop, 93 mm reikwijdte. Die nieuwe cockpit bevat de nieuwe Bontrager-integratietechnologie, Blendr. Blendr monteert naadloos Bontrager Trip-computers, Bontrager Ion-verlichting en Garmin-computers op het XXX-stuur/stuurpen, zodat alles vastzit, zonder kabelbinders.

De Bontrager Speed Stop remmen op de nieuwe Émonda worden direct op het frame gemonteerd met twee bouten; zo worden minder onderdelen gebruikt, en wordt 50 gram per remhoef bespaard t.o.v. een Ultegra-remhoef, terwijl de remprestatie wordt verhoogd. De instelbare hefboomwerking, quick release met twee standen, en een ultrawijde stand (om brede banden te monteren) dragen bij tot de veelzijdigheid en afstelbaarheid.

Wat voor de Madone en de Domane al een uniek kenmerk is, de DuoTrap-sensor in de achtervork, is voor de Émonda verder doorontwikkeld. Ook deze tweede generatie van de Bontrager snelheids- en cadanssensor, DuoTrap S, wordt direct in de achtervork geïntegreerd. Zo blijven de sensor en magneet op de juiste plaats zonder kabelbinders en zonder angst dat de sensors tijdens het rijden verplaatsen of het contact met de magneet verliezen. De DuoTrap S is anders dan de huidige DuoTrap-sensor: hij biedt Bluetooth– en ANT+-verbindingen, evenals een ander montagesysteem dat voor een mooier design staat.