Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek vernieuwt het racegamma voor vrouwen

Trek heeft zijn veelverkochte Lexa verbeterd en heeft de Silque, zijn nieuwe racefiets voor vrouwen, officieel voorgesteld. Dankzij de vernieuwde framegeometrie zou de endurance-fiets kracht en souplesse perfect combineren.

Vergeleken met zijn vroegere geometrie voor vrouwenfietsen heeft Trek de zitbuis ingekort en de wielbasis verlengd. Dat zou de stabiliteit van de Trek Domane en de snedigheid van de Madone samenbrengen.

Er werd ook gekeken naar de kracht-gewichtverhouding bij vrouwen, zodat Trek een geschikte balans van kracht en souplesse kon vinden. Daar draagt ook de IsoSpeed-Decoupler aan bij. Die isoleert de zitbuis van de rest van het carbonframe, wat voor een betere flexibiliteit en prestatie zorgt.

Het hele Silque-gamma is voorzien van Shimano-onderdelen en is uitgerust met en 3S-Chainkeeper die verhindert dat de ketting tussen crankset en frame valt. De kabels lopen binnendoor.

De goedkoopste van de nieuwe reeks is de Silque, die met carbonvezels van de 400-serie en een Shimano Tiagra-schakelsysteem uitgerust is. De Silque SL heeft een Shimano Ultegra-aandrijving, terwijl de SLX onder meer een frame van carbon uit de 600-serie en een geïntegreerde zadelmast heeft. Het elektronische schakelsysteem Shimano Di2 vind je terug in de SSL, een hoogwaardig uitgerust Project One-model dat je kunt personaliseren.

De Silque, Silque SL en Silque SLX zijn al beschikbaar en kosten respectievelijk 1699, 2499 en 3499 euro. De adviesprijs van de SSL bedraagt 5499 euro, maar kan variëren als je hem custom samenstelt. Later komt de Silque S uit. Daarvan is nog geen prijs bekend.

Lexa: door en voor vrouwen

De Lexa, Treks best verkochte racefiets voor vrouwen, krijgt een flinke update. Het geheel nieuwe Alpha aluminiumframe heeft verfijnde, lichtere buizen en laat voldoende ruimte voor comfortabele 700x25c banden. De carbonvoorvork verbetert comfort en stuurprestaties, terwijl de aangepaste geometrie met een kortere zitbuis voor een makkelijke opstap zorgt. De grotere balhoofdhoek belooft meer stabiliteit en comfort.

Het goedkoopste model is de Lexa. Die kost 699 euro en schakelt met een Shimano Claris 9-speedsysteem, terwijl de Lexa S van 899 euro een aandrijving van Shimano Sora 9-speed en tubeless ready-wielen heeft. Tot slot is er de Lexa SL. Die kost 999 euro en rijdt met een Shimano Tiagra 10-speed met triple crankstel. De drie modellen zijn nu beschikbaar.