Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Trek vernieuwt z’n Checkpoint gravelbike

Een frame dat knipoogt naar dat van de Émonda, een handig opbergvakje in de onderbuis, knappe nieuwe kleurstellingen en afmontages… Het moet gezegd: de nieuwe Trek Checkpoint ziet er gelikt uit! De gehele serie werd in een nieuw jasje gestoken én er werd een topmodel aan toegevoegd: de Checkpoint SLR. Zo is er werkelijk voor ieder budget wat wils.

De Trek Checkpoint was de afgelopen jaren één van de populairste gravelbikes en dus lastiger te vinden dan een goudklomp in de Ourthe. Maar ziedaar: vandaag lanceert Trek de vernieuwde – én bestelbare – Checkpoint. De fiets is een doorontwikkeling die voor een nog betere offroad ervaring moet zorgen. Naast een update van de aluminium Checkpoint ALR en de carbon SL, zal er vanaf het modeljaar 2022 ook een derde modelniveau beschikbaar zijn: de Checkpoint SLR.

De SLR is volgens Trek een volbloed gravelracer voor wie loeihard wil knallen, met een progressieve geometrie die je ook op de andere modellen terugvindt. De liggende achtervork werd ook een centimeter langer om de fiets stabieler te maken. Ieder Checkpoint-frame is ook voorzien van ruimte voor 45 mm brede banden, wat het comfort van de fiets extra ten goede komt.

Checkpoint SLR – gemaakt om te racen

De Checkpoint SLR is splinternieuw in het gamma en is de lichtste en snelste Trek gravelbike ooit. Hij heeft een 700 Series OCLV Carbon frame met aerodynamische buizen die zijn afgeleid van de Émonda, een handige interne opbergruimte in de onderbuis én de vernieuwde Top Tube IsoSpeed. Het dempende systeem is op deze fiets dus verplaatst van de zadel- naar de bovenbuis. Volgens de makers omdat het niveau van comfort op die manier over alle framematen heen gelijk blijft.

Ook kabelintegratie is op deze fiets een dingetje. Door de kabels – net als bij de Emonda en de Madone – via de onderkant van de stuurpen de balhoofdbuis in te leiden, wordt de fiets iets aerodynamischer, maar belangrijker: je krijgt meer ruimte voor de montage van een stuurtas. Dat is mooi meegenomen, aangezien de Checkpoint SLR niet zo bijster veel montagepunten heeft om tassen en bidonhouders aan het frame te monteren.

Checkpoint SL – gemaakt om te ontdekken

De Checkpoint SL heeft een iets zwaarder 500 Series OCLV Carbon frame met interne opbergruimte in de onderbuis. Op dit model maakt Trek gebruik van de Seat Tube IsoSpeed in de zadelbuis. Ook opvallend: de fiets heeft heel wat meer bevestigingspunten dan de SLR. Deze gravelbike is dus wat beter geschikt om te gaan bikepacken. Ook de montage van een dropper post (27.2 mm) behoort tot de mogelijkheden. Perfect wie wil knallen op singletrack-afdalingen.

SL5 met Shimano GRX600

SL6 met SRAM Rival eTap

SL7 met SRAM Force eTap

Checkpoint ALR – gemaakt om alles aan te kunnen

De Checkpoint ALR is de meest budgetvriendelijke én functionele fiets in de serie. Hij heeft een stevig 300 Series Alpha Aluminium frame met een overdaad aan bevestigingsnokken voor spatborden, tassen, bidons en pakdragers. Daarmee is dit een fiets die bij uitstek is geschikt voor avontuurlijke trips of -waarom niet- om als winterfiets te gebruiken voor je dagelijkse woon-werkritten.

Heel wat afmontages en kleurstellingen

De Trek Checkpoint SLR, SL en ALR wordt in heel wat afmontages én knappe kleurencombinaties verkocht:

ModelAdviesprijs 
Checkpoint SLR 9 eTap (SRAM Red)€  11,999.00
Checkpoint SLR 7 eTap (SRAM Force)€    8,488.00
Checkpoint SLR 7 (Shimano GRX800 Di2)€    8,299.00
Checkpoint SLR 6 eTap (SRAM Rival)€    6,999.00
Checkpoint SL 7 eTap (SRAM Force)€    5,999.00
Checkpoint SL 6 eTap (SRAM Rival)€    3,999.00
Checkpoint SL 5 (Shimano GRX600)€    3,499.00
Checkpoint ALR 5 Driftless€    2,799.00
Checkpoint ALR 5 (Shimano GRX 600)€    2,399.00

Wil je alle modellen en kleurencombinaties uitvoerig bekijken? Check dan even de website van de Trek.