Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Tubes ruimen baan voor tubeless en gewone bandjes

Kasper Asgreen is de eerste renner die een Monument wint op gewone banden. Steeds meer profploegen laten tubes achterwege en die keuze wordt kracht bijgezet door Intermarché-Wanty-Gobert. Zij reden op de kasseiklassiekers slecht één keer lek en gebruikten doorheen het voorjaar uitsluitend tubeless banden. Einde verhaal voor de tubes?

Tubes worden al lang beschouwd als de norm voor wielrennen op de weg. Heel wat profploegen maakten er gebruik van, maar bij de wielertoerist heeft dit bandensysteem nooit echt zo’n succes gehad. Dat komt vooral omdat het moeilijk en tijdrovend is de band te monteren en repareren, plus de rolweerstand ligt een stukje hoger, zo bleek de laatste jaren in internationale tests. En toch zo populair bij profrenners? Dat heeft het bandensysteem simpelweg te danken aan zijn lichte gewicht (vooral de velgen zijn lichter omdat ze geen opstaande rand nodig hebben die bestand moet zijn tegen hoge druk) en soepelheid. Sommige ploegen blijven tubes dan ook steevast gebruiken, al dan niet om contractuele redenen.

Bij veel ploegen mogen de renners zelf beslissen wat ze verkiezen. Zo gingen onder meer Van Avermaet en Naesen voor AG2R Citroën het verschil tussen Pirelli-tubes en tubeless testen op de kasseien van Roubaix (lees dat artikel HIER), en zagen we dat bij UAE Matteo Trentin op Vittoria-tubes reed en Alexander Kristoff op de tubeless versie. Toch hunkeren steeds meer teams naar de nieuwe varianten.

Geen binnenbandje

De tubeless banden worden steeds populairder. Dat is het systeem waarbij je geen binnenbandje meer nodig hebt. Klinkt gemakkelijk, maar is het dat ook? Heel wat renners reageren er alvast positief op. “Bij Team BikeExchange maakt de tubeless variant nu ook zijn intrede”, zegt Luke Durbridge in de wielerpodcast Life in the Peloton met host Mitch Docker. “Ik heb ze al eens uitgetest op de kasseien en daar voelen ze goed aan. Volgens mij zijn de tubeless banden zelfs op de vlakke wegen erg snel.” Een nadeel bij een tubeless-systeem is het extra gewicht. Omdat de bandjesvelgen (tubeless-ready of niet) zwaarder zijn dan tubevelgen, weegt de volledige combinatie van wiel met band bij EF-Nippo toch al snel 300 gram meer per wiel dan bij een tubecombinatie.

Bij een tubeless band gebruikt men een antilekvloeistof om een lekke band te voorkomen. Het navullen van die vloeistof is enkel nodig om die bescherming tegen lekrijden te behouden. Het goedje blijft afhankelijk van het merk en de omstandigheden enkele maanden tot een jaar als preventieve lekbescherming in de band actief. Als de vloeistof is opgedroogd, kan je die gewoon via het ventiel (even het binnenventiel losschroeven) bijvullen. “Bij EF Education-Nippo hebben ze er iets op gevonden zodat je niet meteen op die buitenband zit te fietsen”, zegt Docker. “Onze mecaniciens steken er een soort van groene spons in en als je toch onherstelbaar lek rijdt (wat bij een tubeless band sowieso al veel minder vaak gebeurt, red.), dan zorgt die groene slang ervoor dat het lijkt alsof je nog met één bar druk rijdt. Hierdoor kan het wel even duren voor je doorhebt dat je lek staat, zeker als je volledig gefocust bent op de wedstrijd.” EF Education-Nippo gebruikt de Vittoria Corsa Graphene 2.0 tubeless band in combinatie met ‘een groene spons’, officieel de Vittoria Air-Liner Road. Die zorgt er inderdaad voor dat de band niet van de velg af rolt bij een onherstelbaar lek (toevallig ook een van de laatste grote voordelen van tubes) en dat je gewoon kan blijven voortfietsen.

Intermarché-Wanty-Gobert gebruikte dit voorjaar de GP5000 TL 28 mm tubeless banden van Continental. Met de kasseiklassiekers achter ons, valt het op dat van al hun renners maar eentje lekgereden is. In een video op Twitter leggen ze hun ‘geheim’ uit:

Een Monument op clinchers

Zei je enkele jaren geleden dat iemand de Ronde van Vlaanderen zou winnen op gewone bandjes, werd je hoogstwaarschijnlijk gek verklaard, en kijk nu. Het systeem waar menig wielertoerist zijn dagelijks ritje mee voltooid, blijkt nu ook te presteren op het hoogste niveau. Asgreen en zijn ploeggenoten bij Deceuninck – Quick-Step kozen voor de Specialized Turbo Cotton Hell of the North clincher. Met zijn breedte van 28 mm en BlackBelt-lekbestendigheid is die speciaal ontworpen voor ruwe wegen en kasseien.

Asgreen kon het niet laten toch even op te scheppen met z’n bandjes:

Keuzestress?

Samengevat heeft een fietser anno 2021 drie keuzes wanneer het op type banden aankomt. Enerzijds heb je de tubes die jarenlang het van het waren bij profrenners. Ze zijn licht en erg soepel, maar vergen heel wat tijd en moeite om te vervangen. Anderzijds heb je de gewone clinchers/buitenbanden met binnenbandje, erg makkelijk te vervangen na het lekrijden en uiterst populair bij velen onder ons. Een derde optie is de tubeless band waarbij je geen binnenband nodig hebt. Je rijdt als het ware op een buitenband met lucht in, net zoals bij een auto en ook de populairste optie bij fervente mountainbikers en gravelrijders. De antilekvloeistof zorgt ervoor dat kleine gaatjes vanzelf worden gedicht. Deze variant wint enorm aan populariteit, zowel in het peloton als bij wielertoeristen die een stapje hoger willen.