Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

UAE, Lotto Soudal en AG2R met nieuwe aero Campa-wielen

Tubeless verovert stilaan het profpeloton en dat brengt ons ook een lading mooie, nieuwe wielen. Zo stelt Campagnolo de nieuwe Bora Ultra WTO voor. Deze snellere en lichtere uitvoering van de WTO toonde zich dit voorjaar al bij een aantal renners van de gesponsorde ploegen.

De voordelen van tubeless op het vlak van rolweerstand waren al eerder in tests aangetoond, maar om profrenners te overtuigen om van tubes af te stappen is er meer nodig. Deze prachtige Bora’s zijn alvast een eerste stap. Greg Van Avermaet en Oliver Naesen deden eerder dit jaar al een vergelijkende test tussen tubes en tubeless op de kasseien van Roubaix. Bij Campagnolo wilden ze de exacte uitkomst niet verklappen, maar wel dit: “De uiteindelijke keuze hangt grotendeels af van de persoonlijke voorkeur van de renner, dan hebben we nog de bandenfabrikant, dan nog de ploeg als organisatie die risico’s willen minimaliseren en dus niet al te veel willen riskeren, en wij dan als laatste als wielensponsor. De meeste renners hadden tubeless als voorkeur, zeker op de zwaarste stroken, waar de lagere druk voor minder hotsen en botsen zorgde.”

Enkele interessante cijfers en vergelijkingen tussen tubes, gewone banden en tubeless banden.

De nieuwe, stijvere en lichtere Ultra-versie van de Bora WTO is enkel beschikbaar voor schijfremmen en in velghoogtes van 33, 45 en 60 millimeter. Niet alleen de velg is aerodynamisch ontworpen en in de windtunnel geoptimaliseerd, maar ook de naven. De interne spaaknippels zijn niet alleen bevorderlijk voor de luchtstroom, maar zijn ook gemakkelijk te onderhouden, want met de bijgeleverde spaaksleutel kan je zelfs nog met de band rond de velg de spaak bijregelen. De nippels zijn ook zo gepositioneerd dat de spaken geen stress-spanningen ondervinden. Die nieuwe Momag-technologie, die de spaaknippel via een magneet op zijn plaats brengt, zorgt opnieuw voor een compleet (lucht)dicht velgbed, waardoor je zelfs geen tubeless velglint nodig hebt om een tubeless band te monteren. Dit zijn dan ook enorm gemakkelijke wielen om te combineren met tubeless montage en dat konden we zelf al merken tijdens onze test.

VERFIJND CARBON

Campagnolo noemt de carbon velgconstructie H.U.L.C.: Hand Made Ultralicht Carbon. De gewichten liegen er in elk geval niet om: 1385 g (33 mm), 1425 g (45 mm), 1530 g (60 mm). Het materiaal carbon is op zich niet erg veranderd, maar de ingenieurs hebben hetzelfde materiaal beter leren verwerken. Er ging dan ook drie jaar onderzoek en ontwikkeling aan deze Bora Ultra WTO vooraf. Elke velg ondergaat tijdens het productieproces vijf verschillende inspecties, zowel manueel als mechanisch. De eerste partijen worden in Italië geproduceerd, daarna wordt er opgeschaald en gaat een deel van de productie ook naar de Roemeense fabriek. Alles blijft wel in handen van Campagnolo en wordt binnen Europa gemaakt, wat al een uniek feit is. Net als bij de vorige Bora’s is er geen vernis op de velg aangebracht, want er is geen extra afwerking nodig nadat de velg uit de mal komt. De koperkleurige transferstickers zijn stijlvol en passen bij moderne fietsdesigns.

Links de bestaande Bora WTO 45, rechts de nieuwe Bora Ultra WTO.

Bij een Ultra-model horen Campagnolo’s Ceramic Ultimate Level Technology (CULT) lagers in beide naven. Die naven zijn nu aerodynamisch geoptimaliseerd met een smallere flens. CULT-lagers zijn volgens Campa duurzamer en efficiënter dan traditionele stalen lagers, en zouden 40% minder wrijving bieden dan hun standaard stalen tegenhangers. Het kenmerkende G3-spaakpatroon werd al bij vorige versies aangepast aan de stijfheidsnoden van schijfremwielen en typeert ook bij deze Bora Ultra WTO het uiterlijk.

Alexander Kristoff is al twee jaar tubeless aan het rijden en was blijkbaar blij met de nieuwe Bora Ultra WTO.

De velgen passen perfect samen met de vaak gebruikte 25 mm brede banden. De WTO 33 heeft een bredere interne velgbreedte van 21 mm omdat breder ook lichter is bij deze lage velghoogte. Bij de 45 en 60 is dat nog een 19 mm velgbreedte. Met de nieuwe N3W-cassettebody (compatibel met Campa 13-speed en minder) kost de Bora Ultra WTO een stevige 3150 euro, voor een Shimano- of XDR-body betaal je een paar euro extra.

Zo maakt een profmecanicien de banden tubeless.

EERSTE INDRUK

Wij probeerden de Campagnolo Bora Ultra 45 in een Ridley Noah Fast en we merkten meteen dat de snelle en lichte wielen deze aero fiets transformeerden. Terwijl we dat voordien een stabiele maar niet erg vinnige fiets vonden, werd dat met deze straffe Bora’s een echt koersmonster met prestaties die strookten met het snelle uiterlijk. Optrekken is een plezier. Heel opvallend vonden we de beperkte invloed van stevige en plotse rukwinden, terwijl dat met een andere wielset in dezelfde omstandigheden geen lachertje was. We vermoeden dat niet alleen de aero velgvorm maar ook de ellipsvormige spaken hier hun rol spelen. Zowel met gewone Vittoria Corsa’s als met de tubeless versie van datzelfde merk en type werkte de velg goed samen, waardoor de banden een mooie vorm aannamen en we zelfs met lage druk geen last kregen van een wegrollend gevoel in de bochten. Ook het stijlvolle, minimalistische uiterlijk past bij een prijzige en kwalitatieve wielset als deze.

Lees de volledige test in de volgende editie van Cycling, vanaf 5 mei in de winkel!