Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

UCI bant Tramadol, respecteert vrouwen en laat schijfremmen toe

De UCI heeft afgelopen week heel wat interessante beslissingen genomen. Zo worden schijfremmen officieel toegelaten in wegwedstrijden, komt er een super-WK voor zowat alle fietsdisciplines, wordt Tramadol verboden en komen respect voor vrouwen en gendergelijkheid hoog op de agenda.

Na drie dagen vergaderen in het Franse Arzon kwam het managementcomité van de UCI met de Agenda 2022, met daarin structurele initiatieven die het wielrennen moeten verbeteren. Belangrijk daarin is de rol van vrouwen. Vanaf volgend seizoen moet alle vrouwenteams een gedragscode ondertekenen die het bewustzijn en de verantwoordelijkheid rond ongewenste intimiteiten moeten vergroten. Ook gendergelijkheid is belangrijk, waarbij in alle geledingen van de sport respect en gelijke kansen moeten heersen. Er wordt eveneens gestreefd naar een gelijke verloning.

De UCI zal het prijzengeld voor de eindstand in de Telenet UCI Cyclo-cross World Cup gelijktrekken voor man en vrouw, waardoor het prijzengeld in UCI-competities nu in alle disciplines gelijk zijn voor beide geslachten. Vanaf seizoen 2019/2020 zal het prijzengeld voor de afzonderlijke wedstrijden van de Wereldbeker veldrijden worden opgetrokken om tegen 2021/2022 ook daar tot een perfecte gelijkheid te komen. Bovendien komt er van seizoen 2020/2021 een juniorevrouwencategorie (17-18 jaar) bij in het programma van de Wereldbeker.

Hetzelfde respect voor vrouwen moet zichtbaar zijn tijdens podiumceremonies. Zo moet de UCI toestemming geven over de outfits die worden gedragen of moeten mannen en vrouwen even zichtbaar zijn als podiumbegeleiders. Deze maatregelen zullen al tijdens het komende WK in Innsbruck zichtbaar zijn.

WK-FESTIVAL

De Internationale Wielerunie UCI gaat eens in de vier jaar een omvangrijk WK houden in verschillende disciplines. In het pre-olympische jaar, om te beginnen in 2023, zal het nieuwe evenement op de kalender komen. Het zogenoemde “festival of cycling” zal zeventien tot negentien dagen in één regio in beslag gaan nemen. De volgende onderdelen zullen op dit ‘Super-WK’ worden afgewerkt: wielrennen op de weg, mountainbike, baanwielrennen, BMX, Urban Cycling, Para-cycling, Indoor cycling (kunstfietsen, fietsbal) en Gran Fondo. De UCI rekent bij de deze kampioenschappen onder meer op 120 deelnemende landen, 2.600 profs, 6.000 amateurs en in totaal 10.000 geaccrediteerde personen, inclusief 700 journalisten.

TRAMADOL EN CORTISONEN

De UCI luisterde ook naar de toenemende kritiek op het gebruik van cortisone en zware pijnstillers in het peloton. Zo onderzoekt het welke test het zal hanteren om een mogelijke bijnierschorsinsufficiëntie te herkennen, wat een reden is om niet te koersen. Een laag cortisolniveau zou dus betekenen dat het onmogelijk wordt om aan een wedstrijd deel te nemen. Er wordt benadrukt dat locale infiltraties van glucocorticoïden door de ploegdokters moeten worden aangegeven, waarna een rustpauze van acht dagen moet worden aangehouden.

De pijnstiller Tramadol staat al een tijd in een negatief daglicht. De bijwerkingen zijn niet min: duizeligheid, verlies van alertheid, slaperigheid, of zelfs fysieke afhankelijkheid en verslaving aan opioïde middelen. Daarom gaat de UCI richting een verbod op het gebruik van het middel. Naar verwachting zal het tegen 1 januari 2019 op de lijst van verboden middelen komen.

SCHIJFREMMEN

Na bijna drie jaar van tests en in samenspraak met de verschillende belanghebbenden (teams, renners, mecaniciens, fans, wedstrijdcommissarissen en de fietsindustrie) is beslist om schijfremmen vanaf 1 juli al toe te laten voor het wegwielrennen en BMX. Dat zal ongetwijfeld een boost geven aan het gebruik van schijfremmen in het peloton, waarna ook de recreatieve fietser nog meer zal kiezen voor een discfiets. Over de maatregelen die tijdens wedstrijden zullen worden genomen om de overgang vlot te laten verlopen, wordt in het UCI-bericht niets vermeld. Belangrijk daarbij zal zijn dat de verschillende fabrikanten en ploegen tot een overeenstemming zullen komen over het soort steekas dat wordt gebruikt (zowat iedereen hanteert 12×100 mm vooraan en 12×142 mm achteraan, maar er zijn nog verschillende standaarden, zoals het soort schroefdraad op het uiteinde van de as) en over de diameter van de remschijf (140 of 160 mm).

Fans van het mountainbiken in de sneeuw kunnen juichen, want er komen snow bike-events op de internationale mountainbikekalender vanaf 2019. Er zou vanaf 2020 een UCI Snow Bike World Cup komen. Ook de Enduro World Series komen op de UCI-kalender en op het einde van het jaar staat er in de endurocategorie een regenboogtrui op het spel tijdens de Trophy of Nations.