De kwaliteit van de Stevens-fietsen heeft nog niet ter discussie gestaan en dat is net wat Wout van Aert en co willen: een betrouwbare fiets. Wat er allemaal van aan is, is moeilijk te zeggen, maar feit is wel dat de renners niet te spreken waren over hun materiaal. Vooral de wegploeg, Willems Veranda’s-Crelan, voelde zich in het nadeel ten opzichte van de concurrentie.
Dat nadeel zou nu weggewerkt kunnen worden door de overstap naar het Duitse Stevens, het Duitse merk dat Van der Poel vanaf 1 januari inruilt voor Canyon. Als de trend van bij Beobank-Corendon zich doorzet, zullen we Van Aert dus geregeld op een nieuwe gepersonaliseerde fiets zien. Zo zagen we Mathieu al op een Stevens Super Prestige Disc met BMW-design, maar ook eentje ter ere van zijn Europese titel en een andere voor zijn leidersplaats in de Wereldbeker. Daarop moet hij wel nog wachten tot volgend veldritseizoen, want de overstap gebeurt pas vanaf maart. De wegploeg stapt wel al op 1 januari over op de Stevens Xenon, waarop ze al kunnen rijden tijdens het trainingskamp in het Griekse Loutraki.
Het contract met Felt liep nog door in 2018, maar de Amerikaanse fabrikant stemde in met een vervroegd afscheid. De negatieve publiciteit zal daar wellicht niet vreemd aan zijn.