Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vernieuwde Factor One met gespleten onderbuis

Factor heeft zijn aerodynamisch model, de One, een opfrisbeurt gegeven. De gespleten onderbuis blijft behouden, maar de voorvork, die eigenlijk voor het frame scharniert, kreeg samen met de cockpit een update. Dat levert opnieuw een unieke fiets op voor Oliver Naesen en zijn collega's.

De gespleten ‘Twin Vane Evo’-onderbuis geleidt de luchtstroom door de gleuf om de aerodynamica een boost te geven. Deze kenmerkende stijleigenschap is blijkbaar geen beperking voor de UCI, want Oliver Naesen en zijn ploegmaats van AG2R mogen gewoon met de One aantreden in wedstrijden.

Even kenmerkend is het One Total Integration System (OTIS) aan de voorkant. De voorvork kreeg bredere poten, maar opvallender is de externe scharnier. Terwijl normale voorvorken een vorkbuis hebben die in de balhoofdbuis loopt en op maat moet worden afgezaagd, is dit systeem al meteen op maat van het frame en kun je de stuurhoogte gewoon blijven aanpassen. Andere voordelen zijn de volledige integratie van kabels, meer stijfheid bij sprints en preciezer stuurgedrag. De OTIS Barstem-combinatie schroef je gewoon op de bovenkant van de voorvork. Door het cleane design maak je bovendien minder kans om je knie te stoten aan de stuurpen.

De lager aangezette achtervork is net als de voorvork wat breder om bredere banden te accepteren. Rubber tot 28 mm dik is mogelijk. De aero zadelpen is beschikbaar met 0 of 25 mm setback.

De One is beschikbaar met velgremmen of als schijfremversie. Beide zijn enkel compatibel met elektronische schakelgroepen. Je kunt kiezen uit het stijlvolle Crimson Red, Team Black of Sterling Silver. Je kunt hem vanaf nu bestellen als Chassis (frameset, zadelpen en cockpit) voor de schamele prijs van 5.499 euro, als Rolling Chassis (met Black Inc 50 mm carbon wielen) voor 7.299 euro of als complete fiets met Dura-Ace Di2 voor 11.499 euro.

OTIS Barstem