Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Waarom Roglič helemaal geen motortje gebruikte in de Amstel

Wat slaat de geruchtenmolen toch weer op hol na vrijgekomen beeldmateriaal van Roglič in de Amstel Gold Race. Daarop is te zien dat zijn cranks verder draaien nadat hij die voordien eens ronddraaide. “Een motortje?!” werd al gauw in de Franse pers geroepen. Wij denken eerder aan een fiets met topmateriaal.

Zoals je kan verwachten rijdt een toprenner met topmateriaal waarop elke vorm van wattageverlies wordt vermeden. Primož Roglič rijdt ongetwijfeld met een enorm soepel bracket (waarschijnlijk keramisch gelagerd), vlot lopende derailleurwieltjes en een perfect rollende ketting. Zoals in het filmpje te zien is, laat Roglič zijn cranks ronddraaien en daarna blijven die verder draaien. Hoe kan dat? De vrijloop in de achternaaf creëert meer weerstand dan de andere net opgesomde onderdelen, waardoor de cranks verder draaien. De kans op een motortje lijkt ons dan ook heel erg klein. Hier heb je een voorbeeld van hetzelfde fenomeen, maar dan met CeramicSpeed-onderdelen:

Di2 bijregelen ≠ motordoping

In het fragment van Roglič is ook te zien dat hij op het knopje van de Di2-verdeeldoos duwt. Die zit zoals bij veel fietsen met dat schakelsysteem aan het rechtse uiteinde van het stuur (in de plaats van het stuurdopje dat het stuurlint op zijn plek houdt). Ook deze handeling is eenvoudig te verklaren: daarmee krijg je toegang tot de ‘aanpassingsmodus’ om de achterderailleur af teregelen, een noodoplossing die hij waarschijnlijk wou toepassen om ondanks de materiaalpech toch nog te kunnen schakelen en dus verder te rijden.

Alan Marangoni vindt de geruchten maar niets

“Voor degenen die meer op hun hoede zijn: dit is de Shimano-versnellingsconnector. Er is een kleine knop die wordt gebruikt om de versnelling aan te passen als er iets mis is. Het wordt niet gebruikt om de “motor” aan te zetten …”, klinkt het bij de GCN-presentator en voormalig wielrenner.