Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Warmtesensor geeft fietsers sneller groen licht

Sta jij vaak met een hele meute fietsers veel te lang te wachten tot het licht op groen springt? Daar hebben ze in Rotterdam een oplossing voor: een warmtesensor aan verkeerslichten meet hoe druk het is en laat het licht sneller op groen gaan indien nodig.

Rotterdam is de eerste stad in Nederland die zo’n warmtesensor bij fietsverkeerslichten in gebruik neemt. Als de sensor meet dat er veel fietsers aan het wachten zijn – de wachttijd kan oplopen tot twee minuten aan het bewuste kruispunt van de Blaak en de Coolsingel – en laat dan sneller het licht op groen springen. De wachttijd zou daarmee 30 tot 50 procent verminderen. Sneller kunnen doorfietsen is een van de bijna dertig actiepunten in het fietsplan 2015-2018 ?Fietsen heeft voorrang?. Hiermee wil de gemeente stimuleren dat meer Rotterdammers de fiets pakken.

MEER INITIATIEVEN

De gemeente werkt momenteel ook nog aan een groene golf voor de fietsverkeerslichten in de Noord-Zuid-lijn, waarbij je, eens je door het groen rijdt, ook de volgende lichten groen hebt. En er was al een test aan de gang waarbij fietsers uit alle richtingen groen licht krijgen op een kruispunt. Dat betekent dat ze twee keer per cyclus van de verkeerslichten groen krijgen, waardoor ze minder lang moeten wachten én minder geneigd zijn om gehaast door het rood te rijden, waardoor gevaarlijke situaties kunnen worden vermeden. De fietsers krijgen dus apart groen licht – niet samen met andere voertuigen, waardoor ze er niet mee kunnen in aanraking komen bij het afslaan – en kunnen diagonaal oversteken.