Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wiggins en Thomas rijden op Pinarello met vering

Na de samenwerking voor de knappe Dogma F8 hebben Jaguar en Pinarello opnieuw de koppen samen gestoken voor de Dogma K8-S, een kasseifiets mét achtervering voor Geraint Thomas en Bradley Wiggins. Bekijk het filmpje!

De Dogma K8-S weegt 990 gram (maat 53), ondanks de vering genaamd DSS 1.0 (Dogma Suspension System) met visco-elastisch materiaal in de vering, wat leidt tot 12 mm veerweg. De flexibele, platte buizen van de liggende achtervork (Flexstays) creëren een soort scharnierpunt voor die vering. De Team Sky-renners, waaronder Sir Bradley Wiggins, Geraint Thomas en Ian Stannard, zullen er de Ronde van Vlaanderen mee rijden.

De prioriteit bij Pinarello was om een innovatief frame te maken dat de renner beter kon isoleren van uitdagende wegoppervlakken om zo de vermoeidheid bij de renner te verminderen. Daarbij gebruikte het de lessen die zijn geleerd uit de Dogma F8 qua aerodynamica en toptechnologie. Toen werkten Jaguar, Pinarello en Team Sky voor het eerst nauw samen rond een project. De Dogma K8-S is qua algemene prestaties 4,6% beter en biedt 50% meer comfort dan de vorige Dogma K.

“De Pinarello Dogma K8-S ziet er zo goed uit als de Dogma F8 en vanaf het moment dat je er op zit, voel je het verschil meteen, zeker op de kasseien”, zei Bradey Wiggins. “Ik heb nog nooit met zoiets over de kasseien gereden, en dat is het meest extreme terrein voor een racefiets. De manier waarop hij aanvoelt, de aerodynamica, stijfheid, en de verbeterde flex in de achterkant, is een echte doorbraak in de fietswereld. Dit is de eerste keer dat iemand echt heeft gekeken naar de behoeftes op kasseien en een fiets specifiek voor die taak heeft gemaakt. Het was echt merkbaar tijdens het testen wie met de K8-S reed en wie niet. Het geeft ons veel vertrouwen en is een enorm voordeel op de kasseien.”

De CEO van Pinarello, Fausto Pinarello, zei: “De Dogma K8-S kan de koerswereld veranderen. Hij absorbeert alleen de noodzakelijke schokken zodat je kunt blijven regelmatig trappen met maximale kracht en precisie. Het is de perfecte fiets op de kasseien.”

De Dogma K8-S is verscheidene maanden getest in laboratoria en praktijktests, met accelerometers, vermogensmeters en GPS-instrumenten, om de veiligheid van de renner en de efficiëntie van het frame te garanderen. In maart reden Wiggins en Christian Knees de lange kasseistroken van de laatste 130 km van Parijs-Roubaix en werden vergelijkende tests uitgevoerd met de vorige Dogma K.