Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Woensdagfietsdag.be wil van fietsen een gewoonte maken

Sneller, handiger, gezonder, hipper, goedkoper ... fietsen heeft niets dan voordelen. Dat weten we allemaal. Toch trappen we nog te weinig. Woensdagfietsdag.be wil van fietsen een gewoonte maken. Want één dag per week op de trappers, maakt al een groot verschil.

Belgen hebben vaak excuses genoeg om voor de auto in plaats van de fiets te kiezen: het is te nat (33% van de ondervraagden), te onhandig voor bagage of boodschappen (35%), je bent te lang onderweg (21%), er zijn te weinig of te slechte fietspaden (20%), te zweterig, en ‘Ik heb wel een auto he!’, halen het nog vaak van ons gezond verstand. Maar de files worden er niet kleiner op. En de lucht niet gezonder.

Woensdagfietsdag.be wil van fietsen een gewoonte maken. Want één dag per week fietsen maakt al een groot verschil. Voor de mobiliteit, het milieu, maar in de eerste plaats voor jezelf. Je flitst langs auto’s die vast zitten in de file, hebt overal parkeerplaats, geen last van Lage-emissiezones, … En je conditie en gezondheid worden er alleen maar beter op.

Haast elke Vlaming heeft een fiets en bijna iedereen kan moeiteloos een aantal fietsvoordelen aanhalen, zoals ‘goed voor de gezondheid’ (75% van de ondervraagden), ‘goed voor het milieu’ (52%) en eenvoudigweg ‘voor het rijplezier’ (32%). Toch fietst meer dan 1 op 3 Vlamingen (bijna) nooit, zo blijkt uit een grootschalig fietsonderzoek uitgevoerd door I-Vox in opdracht van Woensdagfietsdag.be. De auto blijft het favoriete vervoermiddel, ook voor korte afstanden, en dat is pijnlijk om vast te stellen.

Vanuit hun engagement voor duurzame mobiliteitsoplossingen lanceren Cera, Mobiel 21 en KBC daarom samen met een groeiend aantal enthousiaste partners Woensdagfietsdag.be. Onder het motto “Go with the velo!” (en met de hashtag #GoWithTheVelo) sporen ze elke Vlaming aan om minstens één dag per week te fietsen en zo van fietsen stilaan een gewoonte te maken.
Er is ook een bijkomende motivatie, want wie zich registreert op de site en zijn ritten toevoegt, maakt kans op fietsprijzen zoals een Brompton-plooifiets. De campagne werd woensdag voorgesteld, samen met Bekende Vlamingen zoals Franky De Smet-Van Damme van Channel Zero en comedian Kamal Kharmach, die telkens peter of meter zijn van een van de vijf teams.