Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Yates en Nibali met lichtere Pirelli-tubes in Giro

Simon Yates (BikeExchange) en Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo) zullen de Giro met nieuwe, lichtere tubes van Pirelli rijden. Terwijl een gewone tube van 25 mm zo’n 300 gram weegt, doet de P Zero Race Tub SL daar 25 gram van af, en dat dankzij een speciale, luchtdichte binnenband.

Drie jaar geleden deed het Italiaanse Pirelli zijn herintrede in het profwielrennen. Nu vindt het de tijd gekomen om de koerstube te innoveren. Al vanaf 8 mei in de Giro d’Italia zullen we de Pirelli P Zero Race Tub SL op de fietsen van AG2R Citroën, Team BikeExchange en Trek-Segafredo zien.

Gezien de opkomst van tubeless banden kreeg de tube relatief weinig aandacht bij de producenten, maar het valt niet te ontkennen dat deze traditionele bandensoort nog altijd enorm populair is in het profpeloton, waar geen rekening moet worden gehouden met de ingewikkelde montageprocedure met verschillende lijmlagen en droogmomenten.

Gewicht op nummer 1

Twee jaar lang heeft Pirelli aan dit project gewerkt, met de vragen en suggesties van de gesponsorde profrenners in het achterhoofd. De belangrijkste daarvan was een lager gewicht. Met de intrede van schijfremmen en de populariteit van aero fietsen is het voor veel fietsmerken niet meer evident om de UCI-limiet van 6,8 kilo te benaderen, waardoor de noodzaak voor lichtere onderdelen niet onbegrijpelijk is.

Mitchelton-Scott begon vorig jaar tijdens de UAE Tour al met het testen van prototypes, en ook toen Adam Yates de gele trui in de Tour veroverde was dat met tubes die later de Race Tub SL zouden worden. Richie Porte reed er zichzelf mee op het Tourpodium.

Geen compromissen voor lager gewicht

De SL is 10% lichtere dan de gewone P Zero Velo Tub, waardoor er in totaal bijna 100 gram bespaard wordt op het totaalgewicht van de fiets. Het is extra mooi dat dit dan nog eens rollend gewicht is, wat zich harder laten voelen. Daarbij werden geen compromissen gemaakt, want Pirelli belooft dat de band nog altijd een erg lage rolweerstand heeft, veel grip op natte wegen biedt en goed bestand is tegen lekken.

TPU-binnenband als geheim ingrediënt

Essentieel is de speciale binnenband die in de tube is genaaid. Die is gemaakt van een licht, compleet luchtdicht materiaal en is geoptimaliseerd om in een handgemaakte tube te worden gebruikt. In de plaats van het gebruikelijke latex, wat je in de meeste profwaardige tubes vindt, heeft Pirelli TPU (thermoplastisch polyurethaan) gebruikt. Dat materiaal kennen we intussen van de speciale binnenbandjes van Tubolito, Schwalbe (Aerothan) en Revoloop. Het moet hetzelfde snelheidsvoordeel en evenwaardige lekbescherming als een latex binnenband bieden, maar tegen een lager gewicht en met als bijkomend voordeel dat er geen lucht verdwijnt door het poreuze oppervlak – een latex binnenband moet je voor elke rit bijpompen.

Het karkas is gemaakt van Corespun met een TPI-waarde van 320, wat garant staat voor een soepele band. De SmartEvo-rubbersamenstelling kennen we al van de nieuwe P Zero Race-band. Volgens tests van de ploegen bleek de nieuwe band de stuurvaardigheid van de fiets en de klimsnelheid te verhogen, terwijl de lekbestendigheid hoog lag en er op hogere snelheden meer controle was.

“Onder de indruk”

Kevin Tabotta, performance manager bij Team BikeExchange verklaarde: “We zijn eigenlijk erg onder de indruk. We deden wat blinde tests en de banden presteerden exact zoals we gehoopt hadden, maar nu lichter! Het is moeilijk te geloven dat je zo’n groot gewichtsvoordeel kan behalen bij een performante allround koersband, maar Pirelli heeft het gedaan.”

Esteban Chaves, klimmer bij dezelfde ploeg, vulde aan: “Het belangrijkste is dat de banden sneller aanvoelen en goed rijden, zoals gewoonlijk, maar nu zijn ze ook lichter. Dat voel je in het klimwerk. Ik ben ze al aan het gebruiken, maar natuurlijk zijn de Grote Rondes een belangrijk doel.”

De nieuwe Pirelli P Zero Race Tub SL 26 mm is binnenkort verkrijgbaar aan 119,90 euro.