Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Zo train je voor korte, Vlaamse klimmetjes (VIDEO)

Wie de Ronde van Vlaanderen Cyclo rijdt, kan baat hebben bij deze tips om beter te trainen voor korte, steile hellingen. Bekijk het filmpje van GCN hier!

Korte, steile hellingen vind je volop in de Vlaamse Ardennen, maar ook in de streek van de Amstel Gold Race en West-Vlaams Heuvelland. De mannen van Global Cycling Network leggen uit hoe je kan trainen op die korte inspanningen.

Belangrijk:

– Laat je spieren gedurende 20 à 30 minuten opwarmen.

– Zorg dat je voor elk van deze trainingen goed uitgerust bent.

SESSIES:

1. Doe na de opwarming zes intervals van telkens één minuut (met 5 à 6 minuten losrijden ertussen) op een helling waarvoor je ongeveer één minuut nodig hebt om op (bijna) volle kracht boven te komen. Nadien mag je nog een tiental minuten losrijden naar huis.

2. Bij de tweede sessie, de ‘pyramidetraining’, geldt opnieuw dat je uitgerust begint en minstens 20 minuten opwarmt. Daarna doe je intervals van 30, 60, 90, 120, 90, 60 en 30 seconden. Bij de drie langste intervals kun je niet helemaal voluit gaan en moet je dus een tempo zoeken dat net haalbaar is voor de hele duur van dat interval. Tussen de intervals rij je 5 minuten los. Samen met opwarming en cooling-down is dat een training van één uur en acht minuten.

3. Je kunt dit soort trainingen ook in groep doen, zelfs als je niet allemaal hetzelfde niveau hebt. Laat de ’traagste’ persoon het eerst versnellen en wacht even om de snellere mannen los te laten. Zo is de eerste man of vrouw gemotiveerd om de anderen voor te blijven, terwijl de anderen een mikpunt hebben. Je kunt bv. beginnen met 5 intervals van 30 seconden en daarna 5 van één minuut, opnieuw telkens met voldoende rust ertussen.