Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Zwift wordt betalend en krijgt trainingsprogramma’s

Na een jaar van gratis betatests schakelt de populaire trainingssoftware Zwift over naar een maandelijks betaalsysteem. Wel komen er gestructureerde trainingsprogramma's bij.

Het multiplayer trainingsspel Zwift is op een jaar tijd enorm populair geworden. Het sociale aspect en het ‘gaming’-gevoel zorgden voor gebruikers uit meer dan 100 landen die in 300.000 trainingsritten zo’n 7,2 miljoen kilometer hebben afgelegd. Voor de niet-ingewijden: na installatie op je pc, Mac of laptop (van maximaal drie jaar oud) kun je via een ANT+ USB-dongle je compatibele Smart-trainer (bv. Tacx Genius/Bushido/Vortex Smart, Elite Real Turbo Muin/Realtour/…, Wahoo KickR, …) rechtstreeks verbinden zodat de weerstand automatisch wordt aangepast aan het parcours dat op je scherm wordt getoverd. Eventueel kun je werken met een gewone trainer en een vermogensmeter, ofwel met gewoon een cadans-/snelheidssensor, maar dan wordt de weerstand uiteraard niet automatisch aangepast.

Vanaf eind oktober zul je tien dollar per maand moeten betalen om met je avatar door de virtuele wereld te fietsen, maar je zult wel gerichte trainingen kunnen afwerken in de Workout Mode. Die trainingsfunctie zit nog in de betafase, maar in de screenshots zien we wel dat de intervals worden getoond in het midden van het scherm, terwijl je op het parcours lichtbogen zult zien die de start en het einde van dat interval tonen. Andere gebruikers die je zien fietsen, zullen zien dat je aan het trainen bent doordat er een hologramscherm voor je stuur zichtbaar is. Als je een ‘blokje’ afwerkt, zal dat hologram dan een ander kleur krijgen.

Na de betafase zullen gebruikers hun trianingen kunnen uploaden, zodat je nog meer variatie krijgt. Zwift speelt bovendien met het idee om een 3D-renner jou te laten achterna zitten tijdens elk interval. Zwift maakt gebruik van de ERG-functie van indoor trainers zoals de Wahoo KickR, die de weerstand aanpassen aan het beoogde wattage van het interval waarmee je bezig bent, zodat je trainingsblokken nog accurater zijn.